Recensie thriller: Het web van de Keizer

Zaterdag, 3 februari, 2024

Geschreven door: Steve Berry
Artikel door: Peter van Bavel

Fraai historisch avontuur lijkt verrassend waar

Nadat in 2006 het eerste deel uit de serie rondom Cotton Malone verscheen (De erfenis van de Tempeliers), verscheen in juli van 2023 het zestiende (!) deel uit deze serie rondom de voormalig topfunctionaris voor het Amerikaanse ministerie van Justitie. Cotton Malone en zijn partner (in meerdere opzichten) Cassiopeia worden door de Duitse bondskanselier ingehuurd voor een delicate kwestie. Er komen nieuwe Duitse verkiezingen aan en de kanselier ziet een gevaar uit de nationalistische hoek ontstaan. De politieke tegenstander zou de nazaat zijn van Adolf Hitlers vrouw, Eva Braun, en diens nazi-vertrouwenspersoon Martin Bormann. Beiden zouden de Tweede Wereldoorlog hebben overleefd.

Cotton en Cassiopeia accepteren de klus en beginnen aan een speurtocht die de lezer meeneemt over de hele wereld, vol spektakel, tragedie, intrige en spanning. Hoewel het verhaal voldoende raakvlakken heeft met het fenomenale The Boys from Brazil (1976) van Ira Levin, is ook de kenmerkende stijl van de Cotton Malone-serie een kwaliteitskeurmerk.

Auteur Steve Berry werkte dertig jaar als advocaat en heeft het daarna helemaal gemaakt als schrijver. Hij heeft het tot kunst verheven om op basis van historische feiten een spannend en avontuurlijk verhaal te bedenken dat waar had kunnen zijn, maar toch gewoon fictie is. Dit doen meer schrijvers en de een blijft dichter bij de werkelijkheid dan de ander.

De vertelstijl van Steve Berry maakt gebruik van snelheid. In actieve woorden, korte zinnen, vlotte dialogen en een kleine tachtig hoofdstukken laat hij de lezer geen moment tot rust komen. Soms voel je de spanning van de onwetendheid: is de Tweede Wereldoorlog dan toch anders afgelopen dan we allemaal dachten? Dan weer een James Bond-achtige spanning, wanneer er wapens aan te pas komen en even later voel je je weer Indiana Jones die zonder parachute uit een vliegtuig springt. Een boek als een historische avonturenfilm.

Schaduwgebied tussen feiten en fictie
Inhoudelijk heeft het verhaal last van een aantal toevalligheden die in het voordeel van het verhaal uitvallen. Enerzijds vlieg je ongezien over vijandig gebied en word je vervolgens direct gearresteerd door een allesziende en alleswetend personage. Soms zit het ook op details. Cassiopeia en Cotton zijn liefdespartners en halverwege het verhaal schrikt de een van de littekens op het lichaam van de ander, waarna de vraag komt hoe hij daaraan komt. Buitengewoon ongeloofwaardig in de normale wereld.

Het leukste deel van het boek betreft het nawoord, waarin Steve Berry uitgebreid verslag doet van de waarheden en de verzinsels in het verhaal. En het meest interessante schaduwgebied tussen feiten en fictie.

Politieke actietrailer
Met Het web van de Keizer toont Steve Berry aan in staat te zijn om zijn lezers precies datgene te leveren wat door hen wordt verwacht. De Tweede Wereldoorlog is het uitgangspunt voor een uitermate actuele politieke actiethriller. Overal in Europa zijn mensen die geen vertrouwen meer hebben in de politiek en in de Europese Unie. De voedingsbodem voor nationalisme is er in ieder West-Europees land. De waarschuwing voor de vreselijke gebeurtenissen uit de jongste wereldoorlog zijn volledig terecht.

Wel is het jammer dat de auteur volledig partij kiest en geen goed woord over heeft voor de andersdenkenden. Hierdoor krijgt het boek een politieke morele boodschap en die had hij beter aan de lezer kunnen laten. Maar verder is Het web van de keizer een fijne thriller uit een langlopende reeks die je prima separaat kunt lezen. Voor alle passieve avonturiers onder ons: een prima boek.

Ook verschenen op Boekencast

Het geheim van Gent

De verdwenen orde