Recensie: Houden pinguïns van de kou?

Woensdag, 13 maart, 2024

Geschreven door: Huw Lewis-Jones, Sam Caldwell
Artikel door: Britt Arp

Zo zwart-wit zijn pinguïns niet

Voor mij zijn pinguïns al zo lang ik me kan herinneren de mooiste dieren op aarde. De diversiteit, de bijzondere samenstellingen van de families. Echt alles aan pinguïns heeft mij altijd enorm gefascineerd. In dit boek word je meegenomen op reis door de wereld waarin deze dieren centraal staan.

Expeditie Pinguïn
Huw Lewis Jones neemt je mee op reis. Niet zomaar een reis, maar een reis door de wereld van pinguïns en alles wat daarbij hoort. Jones neemt de lezer vanaf de eerste pagina mee op expeditie in een wereld waarin je alles leert over deze bijzondere dieren. Zo kom je te weten waar deze dieren wonen, welke soorten er allemaal zijn, welke soorten worden bedreigd en hoe pinguïns leven. Naast deze informatie, vertelt hij allerlei bijzondere verhalen waarin deze speciale vogels de hoofdrol spelen. Wist jij bijvoorbeeld dat er twee speciale feestdagen voor pinguïns zijn?

Red de pinguïn
“Ben jij net zo’n vogelgek als ik? Ik hoop van wel. Kom met ons mee op een fantastisch avontuur – we varen naar verre eilanden, over uitgestrekte oceanen en langs gevaarlijke ijsbergen om pinguïns in hun natuurlijke omgeving te bekijken. Kun je je voorstellen hoe het is om een pinguïn te zijn? Het de hele dag ijskoud hebben en alleen maar vis als avondeten? Dan moet je écht van kou houden, toch?”

Los van het feit dat dit boek een perfect boek is om alles te leren over pinguïns, is er nog een belangrijk punt in dit boek. Jones besteedt heel specifiek aandacht aan de pinguïns die met uitsterven bedreigd worden en welke soorten beschermde dieren zijn. Dit wordt niet alleen benoemd, maar er wordt ook uitgelegd hoe honderden vrijwilligers helpen met het vastleggen van hoeveel pinguïns nog leven op verschillende plekken op de aarde. Hierdoor leer je hoe ook jij een handje kan helpen.

De levendige tekeningen van Sam Caldwell zorgen ervoor dat je echt een goed beeld krijgt van de verschillende soorten en hoe pinguïns nou eigenlijk leven. Je kan bijna niet anders dan helemaal verliefd worden op deze prachtige dieren.

Leesfragment