Recensie fantasy: In steen gebrand

Donderdag, 15 februari, 2024

Geschreven door: Rebecca Yarros
Artikel door: Tessa Kelderman

Welkom in Basgiath, waar elke dag je laatste kan zijn

“Vlieg, of sterf.” Zo is In steen gebrand van Rebecca Yarros in een zin samen te vatten. Deze TikTok-sensatie vol draken, magie en spanning verhoogt je hartslag van begin tot eind. Het is een fantasyboek zoals je werkelijk nog nooit eerder hebt gelezen.

In steen gebrand is de Nederlandse vertaling van Fourth Wing van Rebecca Yarros. In het verhaal volgen we Violet Sorrengail. Het is Violets droom om scribent te worden aan het befaamde Basgiath Oorlogscollege, net zoals haar vader. De taak van een scribent is om de geschiedenis van Basgiath bij te houden en te documenteren. Ze heeft haar hele jeugd gewijd aan studeren en trainen, maar haar droom valt in duigen wanneer de generaal – oftewel haar moeder – haar plots opdraagt deel te nemen aan het selectieproces van de Drakenrijders. Nee zeggen is geen optie. De helft van de cadetten in het rijderskwartier zal het eerste jaar niet overleven en de meesten willen Violet vanwege haar afkomst uit de weg ruimen – vooral Xaden, de meedogenloze (en aantrekkelijke) leider van het squadron. Violet moet alles op alles zetten om te overleven, want op Basgiath zijn er maar twee opties: afstuderen of sterven.

“Een draak zonder rijder is iets tragisch. Een rijder zonder draak is dood.”

In steen gebrand is vanaf de eerste pagina spannend. Het verhaal begint op het moment dat Violets moeder haar opdraagt een Drakenrijder te worden en Rebecca Yarros beschrijft dit op een manier waarop je hart meteen sneller begint te kloppen. Violets zenuwen over de gevaarlijke selectieprocedure borrelen op, maar tegelijkertijd is haar wilskracht om te overleven ook meteen te voelen. Alles wat Violet moet ondernemen is ontzettend gevaarlijk, zeker wetende dat ze er nauwelijks voor getraind is, maar dit verhaal zou natuurlijk niet bestaan als Violet niet ineens iedereen zou verrassen.

Gezworen vijanden
De proeven en trainingen die Violet moet doorlopen hebben iets weg van Divergent van Veronica Roth, maar in tegenstelling tot het personage Tris is Violet een stuk zekerder van haar zaak. Toch heeft ze haar eigen tekortkomingen. De benaming van haar ziekte wordt niet specifiek in het boek benoemd, maar Violet is fysiek erg kwetsbaar. Haar botten breken snel en haar wonden genezen langzaam, wat de kans op overleven des te kleiner maakt. Hoewel er honderden regels zijn waaraan ze zich moet houden, weet ze met haar achtergrond als scribent echter wel enkele openingen te vinden die in haar voordeel kunnen werken. Maar Xaden houdt haar voortdurend in de gaten…

“Er is geen ik zonder jou.

Xaden is erg mysterieus en staat bekend om zijn sterke krachten en om zijn vader die als verrader van het rijk wordt gezien. Dat Violet door haar hele familie wordt aangeraden uit de buurt van Xaden te blijven, omdat ze gezworen vijanden zijn, maakt het in principe meteen duidelijk dat de twee voor elkaar gaan vallen, maar dit gebeurt niet meteen. De spanning tussen Xaden en Violet is wel vanaf eerste ontmoeting al om te snijden. De aantrekkingskracht is duidelijk aanwezig, maar In steen gebrand is een echte slowburn enemies to lovers, wat hun relatie met elkaar erg sterk maakt.

Mysterie
De wereld in het boek is gemakkelijk te begrijpen na het lezen van de eerste paar hoofdstukken, ook als je nog nooit een fantasy hebt gelezen. Het is erg interessant om te leren over de verschillende kwartieren – Scribenten, Rijders, Genezers en Infanterie – en de scholing die voor elk kwartier nodig is. Uiteraard concentreert dit verhaal zich het meest op het rijderskwartier.

De draken in het verhaal hebben hun eigen persoonlijkheden en zijn erg indrukwekkend. Ze hebben hun eigen hiërarchie en politiek, waar we niet veel van zien omdat ze erg geheimzinnig zijn, maar het is fascinerend hoe ze besluiten een band met mensen aan te gaan die uiteindelijk helpt het land te beschermen.

Is In steen gebrand het waard om te lezen? Zeker! Dit boek is aan te raden aan zowel fantasy-liefhebbers als lezers die een keer kennis willen maken met het genre. Het is een avontuurlijke en intense kennismaking met Basgiath, met sterke personages, een romantische ondertoon en een plot-twist die je met smart op het vervolg laat wachten.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow