Recensie kookboek: Italopop

Zondag, 7 april, 2024

Geschreven door: Vanja van der Leeden
Artikel door: Marlies van Bee

De Italiaanse keuken zonder grenzen en regels

Vanja van der Leeden heeft een nieuw boek: Italopop. Je kent haar misschien al van Indorock Indostok  of Insane. Allemaal boeken die geïnspireerd zijn op de Indische keuken. Met Italopop gooit Vanja het dit keer over een andere boeg. Ze kookt Italiaans zonder duidelijke grenzen en klassieke regels. Een boek van Vanja van der Leeden schept gelijk hoge verwachtingen. Gelukkig blijkt al snel dat zij die helemaal waar kan maken.

Italiaanse taal- en letterkunde
Je vraagt je wellicht af waarom Vanja ‘ineens’ een Italiaans boek is gaan schrijven. Ze vertelt hierover dat zij een jaar Italiaanse taal- en letterkunde in Leiden heeft gestudeerd. Ze is hier vroegtijdig mee gestopt en besloot naar Rome te gaan om te werken als au pair. Een paar jaar later kwam ze in Florence terecht voor een stage. Daar ontmoette ze een tijdelijke Italiaanse verkering. Die liefde is er niet meer, maar de liefde voor de Italiaanse keuken is gebleven. Vanja begon de traditionele gerechten wat zat te worden en ging op ontdekking. Ze ontdekte neo-trattoria: jonge Italiaanse chefs die aan de slag gaan met de traditionele gerechten van nonna (grootmoeder),  gemaakt met de technieken en invloeden van nu. Voor het boek reisde ze meerdere keren naar Italië om inspiratie op te doen. Ze interviewde jonge chefs om te kijken wat hen drijft. Haar partner, culinair fotograaf Remko Kraaijeveld, schoot gelijk de foto’s voor het Italopop.

Vanja staat erom bekend dat zij graag haar eigen draai aan recepten geeft. Zoals ze zelf schrijft over Italopop: “ik houd mij aan bepaalde basisregels, maar niet aan de regio’s […]. Mijn gerechten zijn een reis op het bord: een mix van Italiaanse tradities, mijn ervaringen in Italië en mijn jaren als restaurantkok.” Laten we eens kijken naar recepten en hoe ze dat gedaan heeft. Al snel zien we de parmezaan polenta met cavolo nero, ei en crispy chili oil, maar de panzanella met mango en limoen (een Italiaanse tomaten-broodsalade) is ook een goed voorbeeld van de stijl van Vanja. Italopop bevat nergens het typische, klassieke Italiaanse eten zoals je vaak ziet in kookboeken. Het is juist vernieuwend met een vleugje traditioneel.

Vlees, vis en groente, tot aan pizza, zoetigheden en ijs
Dan nog iets anders om even bij stil te staan. Italopop heeft maar liefst 145 recepten en het boek bevat bijna 400 bladzijden. Dat rechtvaardigt de prijs van 39,99 euro. In totaal zijn er tien hoofdstukken in het boek. Van vlees, vis en groente, tot aan pizza, zoetigheden en ijs. Verder geeft Vanja haar favoriete adressen voor zowel restaurants, winkels en webshops in Nederland, als restaurants in Turijn, Florence, Rome, Milaan, Bologna, Napels en Sicilië. Italopop is meer dan alleen een kookboek. Vanja en haar man Remko hebben verschillende Italiaanse koks ontmoet en geïnterviewd die het net even wat anders doen dan in de traditionele trattoria.

Geschiedenis Magazine

Na alle lovende woorden dan nog één klein puntje van kritiek. Het register is zoals we gewend zijn ingedeeld op alfabetische volgorde. De ingrediënten staan in het Nederlands genoteerd, maar de namen van recepten zijn in het Italiaans geschreven. Een voorbeeld: Onder het kopje ‘kikkererwten’ zien we in het register ‘cacciucco di ceci’, ‘passatina di ceci con gamberi’ en ‘pasta con ceci, bietola e ‘nduja’. Nu spreek ik zelf geen woord Italiaans. Daardoor wordt navigeren en iets gericht opzoeken in het boek lastiger.

Al met al kunnen we concluderen dat Italopop een boek is dat ook echt ‘popt’. De smaken, gerechten en interviews knallen van de bladzijden af. Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die een keer een andere draai aan de klassieke Italiaanse keuken wil geven. Je Italopop-diner thuis nog leuker maken? Op Spotify heeft Vanja een bijpassende playlist gemaakt. Als je zoekt op ITALOPOPFEST vind je hem.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Insane

Indostok