Recensie: Klaar voor de start!

Donderdag, 14 december, 2023

Geschreven door: Heike Wiechmann
Artikel door: Tessa Radix

Racen maar

Klaar voor de start! is een dun boekje met drie verhalen over racen. Het maakt deel uit van de serie Samen Lezen met Kluitman. De verhalen in dit boek zijn geschreven op AVI-E3 niveau. Het boek is bedoeld om als volwassene samen te lezen met een kind. Elk verhaal bevat blauwe tekst en deze stukjes zijn op AVI-E3 niveau geschreven. De overige tekst is voor de volwassene bedoeld. Deze manier zorgt ervoor dat er samen gelezen kan worden en dit is natuurlijk hartstikke leuk om te doen!

In het eerste verhaal is Tim met zijn oudere broer mee naar een kartwedstrijd. Tim is zelf nog te klein om te mogen karten, maar zijn broer van veertien doet aan deze wedstrijd mee. Tijdens deze wedstrijd gebeurt er iets waardoor Tim toch in actie moet komen. Tim wil karten is dan ook een leuk en ook wel spannend verhaal om te lezen over karten.

Formule 1
Het tweede verhaal, Spanning in de pitsstraat, is mijn favoriet van deze drie verhalen. De vader van Tijn werkt bij de Formule 1 en Tijn mag een dagje met zijn vader mee. Tijn is achter de schermen getuige van iets wat de volledige race kan beïnvloeden. Tijn wil er voor zorgen dat zijn vader dit komt te weten, maar hij wordt tegengehouden door de bewaking. Als dit maar goed komt…

Het derde verhaal gaat over de jonge coureur Eddie die zijn allereerste Formule 1 race gaat rijden. Een andere coureur gelooft er niet in dat Eddie deze race zou kunnen winnen. Ze gaan een weddenschap aan en Eddie zet zijn geluksknuffel erop in. Wie zal de race én de weddenschap winnen?

Drie leuke en korte verhalen die tot de verbeelding spreken van jonge kinderen. Alle verhalen van Klaar voor de start! bevatten op elke pagina meerdere illustraties en deze zorgen ook voor kijkplezier. De AVI-E3 stukjes zijn niet al te lang, misschien soms wel erg kort in vergelijking met de tekst van de volwassene. Maar ik denk dat er genoeg kinderen zijn die deze tekst al genoeg vinden om te lezen. Dit boek is dan ook zeker een aanrader om samen te lezen met raceliefhebbers!

Leesfragment

Voor het eerst verschenen op mybigloveforbooks

Klaar voor de start! (6+)