Recensie: Klok van seizoenen

Woensdag, 29 november, 2023

Geschreven door: Claudia Boon
Artikel door: Bianca Brummelhuis

Hoe ver mag je gaan voor het goede doel?

Het boek Klok van Seizoenen van Claudia Boon verscheen dit jaar, nadat eerder twee delen van de serie Het laatste drakenei verschenen. Klok van Seizoenen is een nieuw verhaal dat zich in een andere wereld afspeelt. De setting is de toekomst, waarbij de mensheid op een eiland leeft waar de seizoenen stil zijn gaan staan.

Het boek gaat over Merel, die in Herfstwijk woont. In die wijk is het het hele jaar door herfst. Herfstwijk wordt door hoge muren gescheiden van de drie andere wijken, waar de andere seizoenen heersen. Iedere bewoner krijgt op zijn of haar 18e de kans om mee te doen aan de waardigheidstest. Als je die wint, mag je wonen in Seizoenenstad, waar de seizoenen nog wel draaien. Al lang droomt Merel ervan om de seizoenen op het hele eiland weer terug te brengen. Dan gebeurt er iets waardoor die droom dichterbij komt. Maar makkelijk zal haar missie niet zijn.

Mangastrips
Claudia Boon is geboren in 1991 en woont in Leiden. Al heel jong begon ze met het schrijven van korte verhalen en het tekenen van mangastrips. Toen ze de wereld van Terram in haar hoofd kreeg (de setting van de serie Het laatste drakenei), besloot ze haar verhalen ook uit te gaan geven. Klok van seizoenen is haar derde gepubliceerde boek.

Wat opvalt, is dat het boek vrij makkelijk geschreven is. Boon gebruikt weinig bijvoeglijke naamwoorden en weinig uitgebreide omschrijvingen. De zinnen zijn kort en de dialogen zijn effectief, maar bevatten geen opsmuk. De personages zeggen wat er gezegd moet worden en meer niet. Dit is aan de ene kant een gemiste kans, maar aan de andere kant brengt het ook vaart in het verhaal. Het maakt het boek ook geschikt voor de jongere lezer, hoewel een bepaalde scène over seksueel wangedrag waarschijnlijk te heftig is voor de echt jonge lezer. De leeftijdsgrens lijkt me, ook gezien een aantal opbloeiende liefdesrelaties, een jaar of 14-15.

Schrijven Magazine

Hoeveel is het goede doel je waard?
Je leest dit verhaal vanuit het perspectief van Merel. Als lezer weet je dus alleen wat zij weet. Als andere mensen haar ergens buiten houden, mist er dus informatie. Dit maakt het boek spannend.

Boon stelt gedurende het verhaal belangrijke vragen. Eén daarvan is hoe ver je mag gaan voor het goede doel. Is moord gerechtvaardigd? Mag je mensen opofferen aan het goede doel? Een andere vraag is: “Wat is er nodig voor vertrouwen en heb je altijd een keus bij het vertrouwen van mensen?” Ook behandelt ze het thema keuzevrijheid. Dit geeft een diepere laag aan het verhaal die het extra interessant maakt.

De waardigheidstest
De waardigheidstest deed me denken aan Legend van Marie Lu. De waardigheidstest is een test voor intelligentie en vaardigheden. Als je bij de drie besten van je wijk hoort, mag je in weelde leven in Seizoenenstad. Verlies je, dan moet je terug naar je wijk. De banen daar zijn meestal slecht betaald. Ook word je gestimuleerd zoveel mogelijk kinderen te krijgen, in de hoop dat die later wel winnen. In Legend moet iedereen aan eenzelfde soort test meedoen en dat bepaalt ook of je in weelde zult leven of in armoede. De wijken doen wat denken aan de districten uit de Hongerspelen, hoewel de waardigheidstest veel minder wreed is dan in de Hongerspelen en ook een heel ander doel dient. Hoewel de verschillende wijken en de waardigheidstest mij dus aan andere boeken doen denken, zitten er genoeg originele elementen in het plot om het bijzonder te maken. Dat er bij de handelingen van Merel en haar bondgenoten vragen worden gesteld, is een goede vondst en de vragen geven diepgang aan het verhaal. Het gegeven dat de seizoenen stoppen met draaien is bijzonder en nodigt uit tot nadenken en het inleven in de situatie. De schrijfstijl van het boek zorgt dat de lezer betrokken raakt bij het verhaal en zich misschien zelfs gaat afvragen wat hij/zij zelf zou doen in een bepaalde situatie.

Het verhaal eindigt met een cliffhanger en schept daarmee verwachtingen over een tweede deel.

Dit is een origineel verhaal, dat de lezer uitdaagt om mee te denken over bepaalde vragen en de lezer stimuleert om zich in te leven in het verhaal. Dat maakt dit een geslaagd en spannend boek.