Recensie: Lava

Woensdag, 24 januari, 2024

Geschreven door: Mireille Geus
Artikel door: Britt Arp

Een bijzondere tocht

Wat zou je doen als je prinses bent en een tocht moet afleggen naar een land waar jij de koningin van gaat worden? Dit overkomt Lava. Lava is bijna 13 en als zij 13 is, zal ze koningin worden van een land. Ze moet alleen wel een bijzondere tocht afleggen om bij haar koninkrijk te komen. Maar die tocht is niet zonder gevaren en mysterieuze gebeurtenissen…

Tweeling
Mireille Geus beschrijft het verhaal van Lava op een bijzondere manier. Lava is onderdeel van een tweeling, maar haar tweelingzus is overleden. Het boek is opgebouwd uit brieven die Lava schrijft voor haar overleden zus. In deze brieven vertelt Lava uitvoerig over elke dag die ze meemaakt tijdens haar tocht. De tocht hoeft gelukkig niet alleen door Lava gemaakt te worden. Lava wordt hierin begeleid door Tippe, een jongen die maar iets ouder is dan Lava, en de hond Barrel. Barrel komt oorspronkelijk uit het land waar Lava koningin van zal worden en zal het tweetal begeleiden tijdens de reis.

Een reis om nooit te vergeten
“Hij glimlachte breed en voor het eerst vielen me zijn tanden op. Sterke, witte tanden, de linkervoortand stond een beetje scheef. Wat ik schattig vond, maar niet liet merken. Waarom zou ik?
‘Aventurijn is een steen.’
‘Een steen?’
Moest ik mijn volk een steen cadeau geven?”

De tocht die Lava aflegt, is er niet één die je zelf elke dag mee zou maken. Er moet gezocht worden naar een speciale steen om te schenken aan het volk. Alleen is deze steen niet zo makkelijk te vinden. De meest bijzondere schepsels komen op het pad van het drietal. Zo staan ze ineens oog in oog met een draak en een heks. Dit maakt het verhaal bijzonder en magisch tegelijkertijd. Geus beschrijft het verhaal op een speelse manier, maar door onverwachte wendingen in het verhaal kan je zomaar eens ontroerd raken. Je leeft mee met de strijd die Lava levert om koningin te worden en tegelijkertijd zit je op het puntje van je stoel om te ontdekken wat er nog meer gaat gebeuren. Lava voelt ineens als je verloren zus waardoor de brieven voor haar echte zus ineens voor jou bedoeld lijken te zijn.

Leesfragment

Pf

Lava (8+)