Recensie: Maan en aarde hebben bonje

Zaterdag, 16 december, 2023

Geschreven door: David Duff, Noemi Vola
Artikel door: Britt Arp

Thuis is alles beter

Heb je ooit wel eens nagedacht over de planeten? Zouden ze met elkaar kunnen communiceren? Zouden ze misschien zelfs vrienden zijn? Of hebben ze wellicht altijd ruzie? Niemand zal daar ooit een antwoord op hebben. In dit boek van David Duff Maan en aarde hebben bonje gaat het precies over dit onderwerp. De maan en de aarde hebben ruzie met elkaar. Maan is er helemaal klaar mee en vertrekt. Maar waar moet hij heen? Hij is het gewend om altijd bij Aarde te zijn en verder kent hij niemand. Maan gaat op zoek naar een nieuwe plek om te wonen. Hij vliegt langs alle planeten en leert over alle plekken waar hij ook zou kunnen wonen. Maar is dit wel zo’n goed idee? Gaat hij wel een plek vinden die beter voor hem is dan bij Aarde?

Tevreden zijn met wat je hebt
Duff beschrijft op een beeldende manier de reis die Maan aflegt opzoek naar een betere plek. Je wordt meegenomen in zijn reis langs alle verschillende planeten. Elke planeet heeft zo zijn voordelen en nadelen. Maar wat past het beste bij de wensen van Maan?

“Eerst is alles nieuw en spannend. Maar dat duurt niet lang.
De lucht rond Venus is vervuild door vulkanen en giftige dampen.
Venus is niets voor mij, besluit Maan.”

Maan legt een bijzondere reis af langs alle planeten die ons zonnestelsel kent. Bij elke planeet ontdekt Maan wel iets waardoor hij erachter komt dat het niet de ideale woonplek voor hem is. Het boek is niet alleen een zoektocht naar een nieuwe beste vriend voor Maan, het is ook een boek bomvol weetjes over de verschillende planeten. Dat maakt het boek niet alleen leuk, maar ook nog eens ontzettend leerzaam.

Planeten in beeld
De illustraties van Noemi Vola zorgen ervoor dat je meteen een beeld krijgt van de situatie van elke planeet. Achterin het boek worden nog bijzondere weetjes gedeeld over de verschillende planeten in het zonnestelsel. Hierdoor heb je ook na het lezen van het boek nog veel te ontdekken.

Hoewel het in eerste instantie lijkt alsof het boek Maan en aarde hebben bonje gaat over de verschillende planeten, zit er toch een veel diepere boodschap in. Je leest over de vriendschap tussen Maan en Aarde. Je leert om je bewust te worden dat het nergens perfect is en dat je wel kan blijven zoeken naar een plek die beter is. Maar of je die plek ooit gaat vinden? Elke plek heeft nadelen, maar thuis is het toch altijd echt thuis.

Leesfragment

Heaven

Tranen met tuiten (4+)