Recensie: Tranen met tuiten

Woensdag, 20 december, 2023

Geschreven door: Noemi Vola
Artikel door: Britt Arp

Huilen kan best nuttig zijn

Emoties zijn een gek ding. Het ene moment ben je alleen maar aan het lachen, het andere moment kan je in tranen uit barsten. Sommige mensen huilen niet zoveel, sommige mensen kunnen bijna een fontein vullen met hun tranen. En precies over dat laatste gaat dit boek. Tranen mogen er zijn, maar waar zijn ze goed voor? In dit boek worden allemaal dingen benoemd die je zou kunnen doen met je tranen. Huilen is misschien niet altijd leuk, maar huilen zorgt wel voor oneindig veel dingen die je kan doen met je tranen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de vloer dweilen? Of je hond wassen? Dan komen die tranen toch nog van pas.

Als je huilt, ga je vanzelf weer lachen
Noemi Vola schrijft een verhaal waar je eigenlijk niet omheen kan. Zeker als je verdrietig bent en je leest dit boek. Ik durf te wedden dat je daarna ineens niet meer verdrietig bent, maar met een grote lach op je gezicht zit. Vola kiest haar woorden op een manier waardoor je je lach niet meer tegen kan houden. Je wordt op een geestige manier gewezen op wat je allemaal zou kunnen doen met je tranen. Al deze dingen zijn dingen waar je natuurlijk niet aan denkt als je verdrietig bent. Het mooiste aan dit boek is dat je niet alleen weer gaat lachen, maar dat je je tranen ook als iets moois kan gaan zien. Hoewel huilen soms vervelend kan voelen, je kan er zoveel mee. Hierdoor hoef je je nooit meer te schamen voor je tranen. En als iemand je vraagt waarom je aan het huilen bent, hoef je na het lezen van dit boek alleen nog maar te zeggen dat je je tranen wilt gebruiken om de bloemen water te geven.

Tientallen goede redenen
“En schiet je vol als het lente wordt, help de bloemen dan een handje om uit te komen.
Eigenlijk is er altijd wel een reden om in huilen uit te barsten, zelfs als je jarig bent. Al was het maar om de kaarsjes te doven”.

Vola heeft dit boek zelf geïllustreerd waardoor je haar gedachten direct terugziet op de bladzijdes. De tekst loopt tussen de tekeningen door, waardoor je tijdens het lezen helemaal in het verhaal wordt getrokken. Dit boek helpt kinderen te begrijpen dat het helemaal niet erg is om soms te huilen en dat alle emoties er wel eens mogen zijn. De boodschap van het verhaal is meer dan de humor die het met zich meebrengt. Je leert dat je je niet hoeft te schamen voor tranen. Iedereen huilt wel eens en iedereen over de hele wereld begrijpt tranen. En huil je vaak? Dan mag je best trots zijn op alles wat je kan doen met je tranen!

Leesfragment

Pf

Tranen met tuiten (4+)