Recensie: Maantje schrijft een boek

Dinsdag, 12 maart, 2024

Geschreven door: Sanne te Loo, Sjoerd Kuyper
Artikel door: Tessa Radix

“Haar hand schrijft wat Maantje die middag wil gaan spelen”

Maantje speelt graag in haar slaapkamer met haar Playmobile en ander speelgoed. Ze heeft veel fantasie en verzint de geweldigste verhalen. Wanneer ze op school van de meester de opdracht krijgen om een verhaal te schrijven, merkt Maantje dat ze deze opdracht eigenlijk helemaal niet leuk vindt. Ze speelt veel liever met haar speelgoed. Zonder dat het doorheeft, schrijft ze haar fantasieverhaal dat ze ’s middags wil spelen op papier. De meester vindt het een spannend verhaal en moedigt haar aan om de volgende keer op deze manier verder te schrijven. Maantje raakt gefrustreerd, want nu moet ze een hele week wachten tot ze verder kan met haar geschreven verhaal. Thuis fantaseert ze er nog verder op los en beleeft ze allemaal spannende en gevaarlijke avonturen met haar speelgoed.

Maantje schrijft een boek staat op de bingolijst van de middenbouw van de Boekenbingo 2024. Het is een boek waarin fantasie centraal staat. Naast het verhaal van Maantje lees je ook nog haar eigen bedachte verhaal. Hierdoor is het best een chaotisch boek om te lezen. Het verhaal springt van de hak op de tak en bevat regelmatig lange en ingewikkelde zinnen. Daarnaast kwam er ook best wat geweld in Maantjes fantasie voor. Zou ik dit verhaal voorlezen? Nee eigenlijk niet. Het verhaal was om te lezen al verwarrend, laat staan als je het moet voorlezen.

Het boek bevat prachtige illustraties die het verhaal dan wel weer ondersteunen. En het bevat uiteindelijk ook een mooie boodschap. Namelijk dat iedereen verhalen kan vertellen, maar ook vooral dat in verhalen alles kan en mag. Niks is fout en je kan je fantasie volledig de vrije loop laten. Dat is dus wel een mooie boodschap die het boek kinderen wil meegeven.

Voor het eerst verschenen op mybigloveforbooks

Maantje schrijft een boek (7+)

Maantje schrijft een boek (7+)