Recensie: Neem een plant als huisdier

Vrijdag, 15 december, 2023

Geschreven door: Marianne Busser, Ron Schröder
Artikel door: Britt Arp

Leren met een lach

Veel kinderen willen graag het gevoel hebben dat ze ergens voor kunnen zorgen. Ze lopen rond met knuffeldieren of met poppen en in hun fantasie is dat echt hun kind waar zij de verantwoordelijkheid voor dragen. Sommige kinderen hebben ook een huisdier waar ze voor kunnen zorgen. Maar niet in alle gezinnen is het, om allerlei redenen, mogelijk om een huisdier te houden. Dan kan je toch ook zorgen voor een plant? Doe dan maar niet zo’n standaard plant als er duizenden bijzondere planten te vinden zijn in de wereld. Dat is precies waar dit boek over gaat. In dit vrolijke boek op rijm worden twaalf bijzondere planten besproken. Je leert wat de plant is en wat er bijzonder aan is. Er is zelfs ruimte voor praktische informatie over het houden van een plant. Superleuk!

Ik wist niet eens dat het bestond
In Neem een plant als huisdier worden twaalf wel heel bijzondere planten beschreven. De verhaaltjes bij de planten zijn volledig op rijm en vertellen de informatie met een beetje humor erin. Zo leer je gekke weetjes over de anti-muggenplant, de dansende plant, luchtplantjes of de anti-snurkplant. Bij veel van deze planten heb je geen idee dat ze daadwerkelijk bestaan. Maar niets is minder waar. De planten bestaan echt. Op elke bladzijde is ook een stukje informatie te vinden over hoe je de plant het beste kan verzorgen. Mocht je de plant dan echt in je handen krijgen, dan weet je in ieder geval wat je ermee moet doen.

Spaar ze allemaal
“Als iedereen dan stil is
zet je een muziekje aan
en als het even meezit
zal dit plantje dansen gaan”

Alle twaalf planten in het boek zijn uniek en zijn ook nog eens op een unieke manier beschreven. Marianne Busser en Ron Schroder staan erom bekend dat hun boeken op rijm zijn. Neem een plant als huisdier blijft daar zeker niet in achter. Als je langs de beeldende illustraties van Eefje Kuijl gaat, zie je de planten op een manier dat je ze allemaal zelf zo in huis zou zetten. Elk kind met ook maar een beetje groene vingers zal smullen van dit boek. En stiekem wil iedereen die het boek voorleest of zelf leest alle planten ineens in huis hebben.

Leesfragment