Recensie: Niemand

Maandag, 27 november, 2023

Geschreven door: Neil Gaiman
Artikel door: Joke Zwier

Woongemeenschap van kerkhofgeesten

In veel van de romans die Neil Gaiman schreef, komen personages terecht in een andere wereld. Zo ook Niemand (Nim), de hoofdpersoon in het gelijknamige boek Niemand. Hij woont op een begraafplaats en is als vierjarige onder de hoede genomen door de kerkhofgeesten die daar een soort woongemeenschap hebben. Zijn plaatsvervangende ouders, het geestenechtpaar Owens en Silas, die als voogd aangewezen is, hebben hun handen vol aan hem. Nim beleeft daar allerlei avonturen, die een beetje doen denken aan Alice in Wonderland. Voor hem als levende tussen de doden valt er heel wat te ontdekken en leren. Zijn leraren (geesten) leren hem bijzondere vaardigheden als vervagen, verglijden en droomwandelen. Dingen die hem op en buiten de begraafplaats goed van pas komen. Hij mag van Silas niet buiten het hek komen, omdat daar ‘Jacks’ rondwaren die hem dood willen. In wat voor vreemde geestenwereld is Nim terecht gekomen?

Het verhaal opent spannend en er is steeds een onderhuidse dreiging aanwezig. Het wordt verteld door een alwetende verteller. Aan het begin van elk hoofdstuk staat een bijpassende zwart-wit illustratie, gemaakt door Chris Riddell. Deze geven de soms naargeestige sfeer goed weer en voeden de verbeelding. Gaiman heeft een rijke fantasie die hij met zijn beeldende schrijfstijl tot leven laat komen. De personages zijn goed vorm gegeven en passen bij de omgeving waar het boek zich afspeelt.

Dance macabre
Het leven van Nim op het kerkhof is interessant door de manier waarop het verloopt. Hij leert de overlevering /geschiedenis van de doden en met name het hoofdstuk Dans macabre springt eruit doordat Nim dan voor het eerst merkt dat hij bij de wereld van de levenden hoort en niet bij de doden. Elk hoofdstuk wordt hij ouder, ontwikkelt zich een stukje verder door vragen te stellen en er op uit te trekken op het kerkhof. Alleen de wereld daarbuiten trekt hem ook. Altijd moet Nim oppassen daar niet op te vallen, wat niet eenvoudig is voor hem. Er zijn genoeg spannende, soms zelf horrorachtige momenten waardoor we door blijven lezen. De manier waarop het boek eindigt is leuk gevonden en vraagt om een vervolg.

De Engelse schrijver en scenarist Neil Gaiman  heeft met zijn boeken meerdere prijzen gewonnen. Ooit begonnen als journalist werd hij later bekend met boeken als Amerikaanse goden en Coraline die beiden verfilmd zijn. Zijn cultstripserie The Sandman is voor Netflix bewerkt. Hij schrijft in verschillende genres als sciencefiction, fantasy, horror en commics.

Niemand verscheen in 2009 als hardcover onder de titel Het kerkhof. Nu is het uitgebracht met een nieuwe cover die spookachtiger aandoet en beter aansluit bij het verhaal. Het is geschikt is voor lezers vanaf tien jaar die houden van magische gebeurtenissen in combinatie met spanning en humor.