Recensie: Nooit denken dat rijk worden makkelijk is!

Zaterdag, 4 november, 2023

Geschreven door: Georgien Overwater, Marjon Hoffman
Artikel door: Britt Arp

Floor is een fenomeen

De regels van Floor, wie kent ze niet? Deze boeken van Marjon Hoffman zijn een op zichzelf staand begrip. Of je nou bekend bent met de boeken of met de serie die ervan gemaakt is, niemand kan meer om Floor heen. Dit boek is een aanvulling op de serie van Floor. De 14 nieuwe regels laten je lachen, nemen je mee in de wereld van Floor en geven je het gevoel dat je een onderdeel bent van het leven van Floor. Zelfs als je leven niet in de buurt komt van dat van Floor is er voor iedereen wel een punt van herkenning.

Alle kanten op
Marjon Hoffman is een begrip op het gebied van kinderboeken. Haar boeken bevatten altijd een stukje herkenning, een stukje familieliefde, een stukje verrassing en een hele berg humor. Ook in dit boek komen al deze aspecten naar boven. Van gekke kunstenaars waardoor alles ineens gerecycled moet worden, tot thuiskappers die hun beste tijd wel gehad hebben. Van paarden tot bijzondere verjaardagscadeaus. Er is van alles iets te vinden in dit boek. De manier van schrijven zorgt ervoor dat je na elk hoofdstuk denkt ‘oké, nog één’. En dan ineens is het boek alweer uit. Van dit soort boeken mogen er nog veel meer komen.

Herkenbaar, maar toch anders
“En inderdaad: Kitty pakt een toverstokje en tovert zichzelf digitaal om in andere kleren. Of nou ja, kleren… Ze draagt nu een onderbroek met alleen een hemdje en een panty eronder. ‘Waarom draagt ze geen rok meer?’ vraag ik een beetje bezorgd. ‘Cleaning te floor in a panty is plenty!’ roept mijn moeder lachend. En nu zegt Kitty kuis precies hetzelfde tegen haar kijkers: ‘Cleaning te floor in a panty is plenty!’. Ik kijk met grote ogen naar Kitty Kuis en haar vreemde outfit. ‘Wat bedoelt ze daarmee?’ vraag ik. ‘Dat je niets anders dan een panty aan hoeft als je de vloer gaat boenen,’ zegt mijn moeder alsof het de normaalste zaak van de wereld is”.

De situaties uit het leven van Floor zijn herkenbaar, ondanks dat ze vrij absurd zijn. Het zijn geen situaties die je dagelijks tegenkomt, maar het zijn zeker wel situaties waarbij je puntjes herkent. Wie heeft er nou geen familielid die de raarste trends overneemt? En wie heeft er nou geen vriendinnetje die denkt dat haar computerspelletje de realiteit is? De tekeningen van Georgien Overwater voegen de nodige beeldvorming toe aan het boek. Je wordt meegenomen in de gekke situaties waar je je eigenlijk geen voorstelling van kan maken. De regels van Floor zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse jeugdcultuur. Het zijn heerlijke boeken voor jonge meiden en jongens om zelf te lezen. Ook om voor te lezen zijn deze boeken zeer geschikt. Wat mij betreft mag Floor nog heel veel regels bedenken.

Leesfragment

Dans Magazine

Nooit denken dat rijk worden makkelijk is! (8+)