Recensie: Spannorama

Maandag, 22 januari, 2024

Geschreven door: Anaïd Haen, Django Mathijsen
Artikel door: Severine Lefebre

Zeven diverse verhalen waarin telkens dappere kinderen de hoofdrol spelen

Anaïd Haen en Django Mathijsen schrijven al lange tijd samen als duo. Ze zijn met Spannorama dus niet aan hun proefstuk toe. Het is hun tweede verhalenbundel voor kinderen van tien tot twaalf jaar. Hun eerste bundel, Avonturium, verscheen in 2022. Het duo schrijft naast kinderboeken ook boeken voor volwassenen. De genres gaan van thrillers over sciencefiction tot fantasy en horror. In Spannorama ligt de focus op korte spannende verhalen met een snuifje sciencefiction en fantasy.

De verhalenbundel bevat zeven diverse verhalen waarin telkens dappere kinderen de hoofdrol spelen. Elk van hen komt voor een uitdaging te staan, die ze met beide handen aangrijpen en zo laten ze zien dat ze voor zichzelf durven opkomen. Ook anderen helpen staat hierbij centraal. De verhaallijnen spelen zich af in verschillende tijdperken en soms op de vreemdste (fictieve) plaatsen. De verhalen zijn allen erg spannend, iets wat je al opvalt bij het bekijken van de cover. Deze toont een grote piratenboot, wat verwijst naar het verhaal “De windjammer en de poekoetoe”.

De toon wordt meteen gezet met het sterke openingsverhaal De schildgriet. Stel je voor dat je iets graag doet en er ook nog eens erg goed in bent. Maar volwassenen verbieden je om dit te doen, zonder een goede reden te hebben. Hoe zou jij reageren? In deze situatie zit Marikken. Ze leeft in een tijd waar vrouwen en mannen niet hetzelfde mogen doen. Het is een spannend verhaal waarin je meeleeft met Marikken, die er alles aan doet om haar vader te helpen én haar eigen talent te ontplooien. Het doet ons beseffen dat wij ons gelukkig mogen prijzen met de vrijheid waarin wij leven.

Noord-Hierzo
Maar niet enkel in het verleden, ook in onze huidige maatschappij krijgt niet iedereen dezelfde kansen. Soms wordt zelfs een volledig land door hun regering onderdrukt en onwetend gehouden. Daarover gaat het tweede verhaal, “Het fixen van Noord-Hierzo”. Doet het land in de titel ook een belletje rinkelen bij jou? In Noord-Hierzo wordt alles voor de inwoners geregeld, zoals een huis, werk, eten, … De mensen zijn trouw aan de Grote Bons, die over hen waakt en voor hen zorgt. Maar is dit wel zo als niets goed werkt en er straffen volgen als je niet goed genoeg je best doet of kritiek uit op het systeem? Marit heeft zo haar twijfels en droomt over Anderland, waar er altijd licht is en de robots in opstand zijn gekomen tegen de mensen. Maar is dit wel de waarheid? Ook dit verhaal doet je nadenken over hoe het elders kan zijn en weet je echt te raken. Het einde is daarbij schitterend en geloofwaardig bedacht, zeker als je kijkt vanuit het standpunt van een kind.

Ook de andere verhalen zijn allen zeer goed. In Tegen de lamp gelopen wonen Lars en Rob in een toekomst waarin niemand meer kan liegen (stel je voor, zelfs een leugentje om bestwil kan niet meer) en Edwin is in De Mosasaurus erg inventief om een nakende onteigening te proberen tegenhouden. De rest is aan de lezer om te ontdekken. De verhalen zijn allen geschreven voor kinderen vanaf tien jaar, al zullen ook oudere lezers ervan genieten door de brede actuele thema’s. Een korte inleiding bij elk verhaal kadert telkens deze maatschappelijke problemen en/of hoe de auteurs tot dit verhaal kwamen.

Het auteurs duo heeft een beeldende en meeslepende schrijfstijl. Nergens heb je het gevoel dat je met twee schrijvers te maken hebt. Anaïd Haen en Django Mathijsen zijn perfect op elkaar ingespeeld en hebben de verhalen in Spannorama zorgvuldig uitgekozen. Vol spanning en met hier en daar een vleugje humor. Dit alles in eenvoudige en begrijpelijke taal. De verhalen lezen net zo snel als De liftonaut, waardoor je het boek in no-time uit hebt.

Spannorama is de tweede verhalenbundel op rij die mij enorm kan bekoren. Hoewel de verhalen geschreven zijn voor tieners, is er genoeg stof tot nadenken voor de oudere lezer. Zonder dat dit het spannende avontuur voor de jeugd in de weg zit. En dat maakt deze verhalenbundel net zo interessant.

Ook verschenen op boeken-cast

Schrijven Magazine

Leesadvies voor jongeren