Recensie: Wiplala

Woensdag, 15 november, 2023

Geschreven door: Annie M.G. Schmidt, Philip Hopman
Artikel door: Sanne de Jong

Een tijdloos verhaal

De eerste keer dat Wiplala werd gepubliceerd was in 1957. Inmiddels zijn we 66 jaar verder en is de 46e druk van het boek verschenen. Dit keer als paperback in een zelfleesformaat, zodat de jonge lezers het ook zelf kunnen lezen. Wiplala is een boek met een tijdloos verhaal, waardoor het zelfs nu nog goed te lezen is en het een leuk en grappig boek is.

Een klein mannetje
Nella Della, Johannes en meneer Blom schrikken zich een hoedje als ze Wiplala in een kast vinden. Eerst denken ze dat het een muis is, maar Wiplala blijkt een klein mannetje te zijn die kan toveren, zelf noemt hij dat ‘tinkelen’. Het probleem is alleen dat Wiplala niet zo goed is in dat tinkelen en daarom is hij door de andere Wiplala’s weggestuurd. Wanneer de familie Blom en Wiplala uiteten gaan in een duur restaurant en ze dat niet kunnen betalen, tinkelt Wiplala iedereen even klein als dat hij is. Hij kan ze daarna alleen niet meer groot maken… Een avontuur begint, waarbij ze van het een in het ander terechtkomen.

Annie M.G. Schmidt (1911-1995) is de grootste kinderboekenschrijfster van de twintigste eeuw. Jip en Janneke, Abeltje, Minoes en Pluk van de Petteflet en nog vele andere helden uit de jeugdliteratuur zijn door Schmidt bedacht en opgeschreven. Vrijwel iedereen is bekend met haar werk. Ze schreef ook voor volwassenen: columns, gedichten en teksten voor musicals en radio- en televisieseries, waaronder Ja zuster, nee zuster. Het werk van Annie M.G. Schmidt is meerdere keren bekroond. In 1988 ontving ze de Hans Christian Andersenprijs, de hoogste internationale kinderboekenprijs.

Philip Hopman (1961) studeerde aan de Rietveld Academie en volgde onder andere lessen bij Thé Tjong-Khing. Nadat Hopman in 1985 was afgestudeerd, illustreerde hij in 1988 zijn eerste kinderboek: Een reuze heksentoer. Sindsdien maakt Hopman zijn eigen boeken en werkt hij met vele kinderboekenmakers samen, waaronder met Tjibbe Veldkamp, Annet Schaap en Joukje Akveld. In 2012 begon Philip Hopman samen met Ted van Lieshout te werken aan de serie over Boer Boris. Deze serie is nog steeds onverminderd populair, want inmiddels zijn er al 16 delen verschenen (en allerlei extra boeken) en ze zijn nog lang niet klaar!

Het begin van het avontuur
Aan het begin van Wiplala worden een paar van de belangrijkste personages aan je voorgesteld. Dit is altijd een leuke manier om het verhaal mee te openen, zo heb je meteen een beeld van iedereen en zit je meteen in het verhaal. Al snel in het verhaal vinden ze Wiplala. Ze horen aan wat hij te vertellen heeft en geloven hem al snel. Mede doordat hij de poes Vlieg betinkeld, waardoor Vlieg veranderd in een stenen beeld.

Wiplala zorgt zeker voor de nodige onrust wanneer hij bij de familie Blom in huis woont, maar het echte avontuur begint pas als ze naar het politiebureau worden meegenomen en Wiplala ook de rest betinkeld en iedereen klein wordt! Zo kunnen ze ontsnappen, alleen lukt het niet om iedereen weer terug groot te maken… Ze leren dat sommige mensen heel aardig zijn en dat die hun willen helpen, maar ze komen er ook achter dat er mensen zijn waarvoor ze op de vlucht moeten slaan.

Klein maar fijn?
Het is grappig en leuk om te lezen hoe Nella Della, Johannes, meneer Blom en Wiplala de wereld beleven. Hoe ze tegen problemen aanlopen waar je normaal niet over nadenkt en hoe veel mensen denken dat ze muizen zijn. Eigenlijk zijn ze ook, vooral qua grootte, een soort van muizen, wat tot grappige situaties leidt.

Dat Wiplala problemen heeft met het tinkelen, zorgt ervoor dat het altijd spannend blijft. Je weet namelijk nooit wanneer het wel lukt en wanneer niet. Zo worden problematische situaties soms wel opgelost en soms blijven ze er middenin zitten.

Wiplala is nog steeds een avonturenverhaal dat voor alle leeftijden leuk is om lezen. Het bevat humor en vele grappige momenten, mede veroorzaakt door Wiplala en de situaties die hij creëert en waar hij iedereen in meeneemt.

—