Six Stories

Maandag, 1 maart, 2021

Geschreven door: Matt Wesolowski
Artikel door: Roelant de By

Spannend, apart en bijzonder boek

[Recensie] Six Stories is het debuut van de Engelse schrijver Matt Wesolowski. Het is een bijzonder boek, compleet anders dan de meeste thrillers. De schrijver heeft het boek opgebouwd als een podcast, in zes delen. De aanleiding is de verdwijning van een 15-jarige jongen. Een zaak die zich twintig jaar geleden heeft afgespeeld en nooit is opgehelderd. Onderzoeksjournalist Scott King stort zich op deze cold case. Hij zoekt mensen op die enig licht op deze zaak zouden kunnen werpen. Daar heeft hij vervolgens uitgebreide gesprekken mee om op die manier een poging te doen uit te zoeken wat er precies gebeurd is op het landgoed waar twintig jaar geleden die jongen was verdwenen.

Het boek begint met Harry, de zoon van de eigenaar van het landgoed, Scarclaw Fell. Tot aan die afgrijselijke gebeurtenis was het een prachtige plek, midden in het bos, waar jeugdkampen en vakanties werden georganiseerd. Na de verdwijning van Tom Jeffries, de 15-jarige jongen, kwam het in opspraak en raakte het landgoed in verval. Pas een jaar later werd zijn lichaam gevonden door Harry en twee vrienden van hem terwijl ze op jacht waren. Uitgebreid politie onderzoek volgde. De kranten stonden bol van de speculaties. Hoe kon een jonge jongen zo opeens verdwijnen? Hebben zijn vrienden niets gemerkt? Heeft de leiding niet goed opgelet? Ook een zwakbegaafde man, een zekere Haris Novak, die in de buurt van het landgoed woonde werd uitgebreid door de politie verhoord. Niemand weet iets en kan enige richting aan het onderzoek geven. De politie staat voor een raadsel. Er wordt geen enkele aanhouding verricht, niemand wordt verdacht. Maar dat de jongen geen natuurlijke dood gestorven is, lijkt aannemelijk.

Vervolgens komt journalist Scott King in beeld. Hij heeft zich eerder bewezen als minutieuze onderzoeker. Zijn vorige podcasts hebben een grote schare van bewonderaars aangetrokken. Zijn onderzoek richt zich vooral op de destijds aanwezigen op dat landgoed. Naast Tom waren dat vier van zijn vrienden en de twee volwassen begeleiders. Die vrienden vormden een clubje, een soort genootschap. Dat ze precies met z’n vijven waren is een leuke knipoog van de schrijver naar de avonturenboeken van De Vijf van Enith Blyton. Een serie waar de auteur duidelijk een fan van is. Het groepje noemde zichzelf de Dolers. Naast Tom waren de andere leden van het groepje Anyu, van oorsprong Inuit die met verhalen van spoken en geesten opgegroeid was. Brian, een beetje verlegen jongen, meer een meeloper, een volger, en die smoorverliefd was op de mooie, exotische Anyu. Maar zij leek echter geen enkele amoureuze interesse in hem te hebben. Dan is er Charlie, de onbetwiste leider van de groep, de alfaman. En tenslotte is er Eva die samen met Charlie de groep heeft opgericht. Toevalligerwijze is zij tevens de dochter van een van de begeleiders. Haar vader was destijds door de media hard aangevallen op zijn progressieve, en volgens velen, al te tolerante beleid. Hoe heeft hij als verantwoordelijke volwassene dit kunnen laten gebeuren?

Een voor een spreekt King met deze hoofdrolspelers. Grappig ook om te zien hoe elk van hen, twintig jaar later, met die afschuwelijke gebeurtenis is omgegaan en zijn eigen leven weer heeft opgepakt. Beetje bij beetje wordt duidelijk wat er precies gebeurd is. Heerlijk beschreven is ook hoe sommige verhalen elkaar gewoon tegenspreken. De menselijke herinnering blijkt helemaal niet zo betrouwbaar. Het blijkt dat die 15-jarigen zich behoorlijk te buiten gingen aan drank en drugs. In die vaak benevelde staat vertelden ze elkaar griezelige verhalen van ronddolende, spookachtige heksen. Los van elkaar verklaarden ze ook verschijningen daarvan te hebben gezien. Zou daar een verband met de verdwijning en dood van Tom kunnen liggen? Prachtig hoe de schrijver de groepsdynamiek bloot legt binnen het vriendenclubje. Je voelt aan alles dat hij zich zeer goed kan inleven in de gedachtewereld van de jeugd.

Op een uiterst boeiende manier wordt de dialoog op de podcast afgewisseld met samenvattingen van de journalist en met beschouwingen van Harry, de zoon van de eigenaar. Wat je je de hele tijd als lezer afvraagt is hoe een journalist de waarheid kan onthullen die de politie vergeefs heeft gezocht. Matt Wesolowski komt met een briljante oplossing die als een soort mindfuck binnenkomt, maar die hij zó weet te presenteren dat je daar als lezer helemaal in meegaat. Prachtig gedaan. Inmiddels is het boek ook als luisterboek uitgekomen. Met 14 verschillende stemacteurs opgenomen is het een compleet hoorspel geworden, of een podcast als u wilt. Meteen na het boek gelezen te hebben, ben ik aan het luisterboek begonnen. En dat is een feest met al die dialogen die zeer goed vertolkt worden.

Zoals gezegd is dit boek Matt Wesolowski’s onlangs in het Nederlands vertaalde debuut. Inmiddels zijn er al drie vervolgen rondom de onderzoeksjournalist, Scott King, in Engeland verschenen en is hij bezig met deel vijf. Kom maar op met die vertalingen zou ik zeggen. Ik kijk er naar uit. Vier sterren voor dit spannende, aparte en bijzondere boek.

Six stories