Smeris

Vrijdag, 28 januari, 2022

Geschreven door: Jesper Stein
Artikel door: Severine Lefebre

Hij zal alles op alles moeten zetten om zijn reputatie te redden…

[Recensie] Politiecommissaris Axel Steen zit op het dieptepunt van zijn leven. Hij laat zijn team bij Moordzaken in de steek, heeft amper nog contact met zijn dochter Emma en is ook nog eens verslaafd aan alcohol en drugs. Wanneer zijn baas wordt getipt dat de Russische maffia een mol heeft zitten binnen de Deense politie, staat Axel door zijn contacten en verslaving al snel op het verdachtenlijstje. Terwijl Axel steeds sneller de afgrond lijkt in te glijden, gaat hij tot het uiterste om zijn naam te zuiveren en zijn reputatie te redden. En dan, wanneer het te laat is, ontdekt hij de cruciale rol van zijn ex-vrouw Cecilie in deze zaak.

Jesper Stein is een Deense auteur, journalist en misdaadverslaggever. Met zijn boeken rond Axel Steen heeft hij al diverse prijzen gewonnen in Denemarken. Smeris is het derde boek in deze reeks. Hiervoor werden reeds boek één (Onrust), twee (Vaarwel), vijf (Papa) en zes (Solo) vertaald naar het Nederlands, dit in niet-chronologische volgorde. Gelukkig zijn de boeken perfect los van elkaar te lezen. Ikzelf las reeds alle uitgekomen delen in de volgende van vertaling, en dat vormde geen enkel probleem om mij in te leven in het personage.

Het verhaal begint met een proloog dat enkele maanden teruggaat in de tijd. Daar krijgen we mee dat er een mol is binnen de Deense politie die informatie brieft aan de Russische maffia. Wie het lek is, is niet geweten. Er wordt een lijstje gemaakt van vijf personen, en één daarvan is Axel Steen. Terug in het nu krijg je een inkijk in het leven van Axel. In de eerste hoofdstukken valt direct op hoe slecht het met hem gaat. De scènes die je daarbij te zien krijgt, zijn nogal expliciet. De toon wordt zo direct gezet. Ook geweld wordt niet geschuwd, zeker niet wanneer Axel gevangen zit in de greep van Moussa, een gevaarlijke bendeleider.

Net als bij de vorige Axel Steen-thrillers is de plot zeer goed uitgewerkt. De verhaallijn wordt zorgvuldig opgebouwd, waarbij het verhaal steeds spannender en duisterder wordt. Dit geldt ook voor het personage van Axel, dat meegroeit en zo steeds meer diepgang krijgt. Ik weet niet hoe het eraan toe gaat in de criminele onderwereld, maar Jesper Stein laat mij met dit verhaal toch een duidelijk en realistisch beeld hiervan zien.

Het verhaal wordt vanuit verschillende personen verteld, waardoor het vertelperspectief regelmatig wisselt. Uiteraard blijft de focus op het intrigerende personage van Axel, maar het is altijd interessant om eenzelfde gebeurtenis vanuit meerdere invalshoeken te bekijken. Dit creëert nieuwe inzichten en details. En hoe verder je in het verhaal zit, hoe meer deze zich ontwikkelt. Niet alles is wat het lijkt, zeker niet met een verrader bij de politie.

Jesper Stein heeft een boeiende en duidelijke schrijfstijl. Hij weet de duistere en ruwe wereld van drugs en geweld waarin Axel zich bevindt zo weer te geven dat het je als lezer aangrijpt. Je voelt de grimmige sfeer als het ware. Alles wordt daarbij in detail weergegeven, je ziet zo voor ogen hoe bendeleden hun zaken regelen en in oorlog liggen met elkaar. En de achterdochtigheid die er heerst tegenover Axel, want de politie probeert met alle middelen om de drugsbendes op te rollen. Jesper heeft dit ontzettend knap weten neer te zetten.

Smeris heeft mij weten onder te dompelen in de criminele wereld van Kopenhagen. De manier hoe hij zijn personages neerzet, de macht die de bendeleden hebben, de machteloze strijd die de politie al jaren voert om hen te pakken,…. Dit komt zeer geloofwaardig over bij mij. Het begin vond ik een tikkeltje hard, maar zo wist ik wel wat ik van het boek kon verwachten. Maar je moet hiervan houden, wat niet bij iedereen zo zal zijn. Een pluspunt vond ik de sterke plottwisten, zeker deze op het einde. Dat gaf het verhaal een hele andere wending. En de rol die Cecilie speelde in het verhaal. Smeris vind ik niet het beste deel uit de reeks, maar ook niet het slechtste. Daarom geef ik drie sterren.

Papa

Vaarwel

Smeris