Sneeuwspoor

Woensdag, 2 december, 2020

Geschreven door: Rudy Morren
Artikel door: Karin Teirlynck

Het verhaal leest als een tierelier

[Recensie] Rudy Morren werd bekend als acteur en schrijft sinds een tiental jaar ook scenario’s van films en spannende tv-reeksen zoals Zone stad, Deadline 14/10 en Gent-West (allen Vlaamse tv) Zijn thrillerdebuut Wild vlees werd enthousiast onthaald door pers en publiek. Morren heeft hiermee de lat voor zichzelf, maar ook voor zijn lezers, hoog gelegd. Zelf was ik erg benieuwd naar deze ‘opvolger’.

Sneeuwspoor springt afwisselend van 2018 naar 2019 naar 2020 en speelt zich telkens af in de winter. Een signaal naar de lezer om extra alert te zijn.

2018 – Gynaecoloog Peter Vandervlught leidt een gelukkig leven samen met zijn vrouw Caroline en hun dochter Nathalie. Geregeld worden er huiskamerconcerten georganiseerd door Caroline die een meester is in de muziekkunsten. Ook voor de vijftiende verjaardag van Nathalie staat er een concertje op het programma. Moeder en dochter zullen samen voor de vriendinnetjes spelen. Net voor het feestje begint krijgt Peter een telefoontje van PA, hoofd van de raad van bestuur van het ziekenhuis en daarvoor hoofd van de afdeling gynaecologie. Of hij direct naar het ziekenhuis wil komen. Vaders wil is nog steeds wet! Wat een routineklusje zou zijn eindigt in een nachtmerrie. De patiënt overlijdt. Dit heeft zowel voor Peter als voor zijn gezin de nodige consequenties. Na familieraad is er volgens PA maar één mogelijkheid. Het gezin moet verhuizen. Enkel dan kan PA het oplossen.

“Hij heeft hem gesteund en behoed voor stommiteiten die zijn perfecte loopbaan in de weg zouden staan. Tot nu toe heeft Peter een vlekkeloos parcours gelopen. Richard wil dat dat zo blijft. Hij heeft nog grootse plannen met zijn zoon en hij wil die plannen ten uitvoer brengen”

2019 – Het gezin Vandervlught leeft een saai leven op het platteland waar Peter als huisarts werkt in een godvergeten gat. Daar wordt Nathalies verjaardag gevierd, Sweet Sixteen. Een verjaardag in mineur.

“Op Daniels’ bureau ligt het opengeslagen dossier van Nathalie Vandervlught. De zoektochten hebben nog niets opgeleverd en het meisje is toch al een paar dagen verdwenen”

2020 – Caroline is dood en Nathalie is verdwenen, ontvoerd. Peter is al een jaar wanhopig op zoek naar zijn dochter. Als bij toeval denkt hij bij iemand iets te zien wat van Nathalie is. Tussen de chauffeur van de auto en hem ontstaat – op de besneeuwde en gladde wegen – een kat en muis spel tot de auto’s van de weg geraken. Er blijken twee jongens in te zitten, beiden zwaargewond. Hoe reageert Peter? Komt de dokter in hem naar boven of spreekt de vader? Een dodelijke tweestrijd.

“Beloof het.” Het is het laatste wat hij nog voor haar kan doen. Hij zou de wereld voor haar willen redden, maar dat vraagt ze niet. Haar dochter moet worden gered”

Hoewel Sneeuwspoor een heel andere opbouw kent dan Wild vlees en totaal niet te vergelijken is, is Morren er opnieuw in geslaagd om een waanzinnig verhaal neer te zetten. Omdat dit verhaal loopt over drie winters krijg je van de auteur mondjesmaat de details. Als alles op zijn plaats valt is het resultaat schrijnend. Morren zet een domino-effect neer: hoe een blunder verschillende mensenlevens op zijn kop kan zetten. Door de sprongen in de tijd geeft hij je een gedegen kijk op de familie Vandervlught en hoe een samenloop van omstandigheden kan ontsporen met afschuwelijke gevolgen op het beestachtige af. Het voelt rauw, maar zit tegelijkertijd vol emotie. De zoektocht naar Nathalie, dat sprankeltje hoop, de keuzes die een vader moet maken die alles kwijt is… hartverscheurend!

Van echte spanning kun je echter niet spreken. Het is eerder een hardnekkige nieuwsgierigheid. De vraag wat er nu daadwerkelijk gebeurd is blijft je bezighouden tijdens het lezen. Hoe zit alles in elkaar? Wat heeft het een met het ander te maken? En wat met Nathalie? Leeft zij nog of…

Het is mieters hoe Morren zijn karakters uitwerkt. Met weinig woorden voel je precies aan waar hij met hen naartoe wil. De schrijfstijl is vlot en hoewel je er de aandacht bij moet houden, leest het verhaal als een tierelier. Je vliegt er doorheen. Het verhaal is filmisch neergezet. Klaar om verfilmd te worden! Je zit op de eerste rij.

Hoewel de plot erg aannemelijk is was ik toch ietwat teleurgesteld. Ook zijn er enkele zaken waar ik mijn bedenking bij heb, maar omwille van spoilers kan ik daar niet op ingaan. Toch heb ik wederom genoten van deze Morren. Ik kijk al uit naar een volgend boek van deze auteur. Voor nu 4 sterren voor Sneeuwspoor.

Het incident

Wild vlees

Verdronken land