Recensie: Stil, elke stem moet gehoord worden

Zaterdag, 13 april, 2024

Geschreven door: Tom Percival
Artikel door: Nico Voskamp

Een stil verzet

Enorm kleurig lacht dit prentenboek je toe. Een witte achtergrond vol bruingroene wild gekronkelde takken waaraan blauwe, gespikkelde, rode, gele en groene blaadjes groeien. Insecten doen hun kruipding, een vlinder fladdert. En in het centrum van de takken zit een prachtig figuurtje over haar schouder te kijken: een rood vogeltje. Hou dat vogeltje vast – ze gaat een grote rol spelen in dit verhaal.

Schrijver Tom Percival en tekenaar Richard Jones zijn bekroonde prentenboekenmakers. In dit eerste boek dat ze samen maken, komen hun talenten bij elkaar. Het levert een orgie van kleuren en zelfs (als je het boek scheef houdt) glinsterende vlakken op. Met die tekeningen zit het wel goed. Het verhaal heeft het moeilijker. Het begint goed, maar dwaalt op een bepaald moment af naar onwaarschijnlijkheid.

Een hert met een fluwelen neusje
Naarmate we vorderen in het boek, worden de tekeningen mooier en voller. We zien enorm veel vogels in alle variaties, maar ook muizen, slakken, een duif en een ekster. O ja, en een hert met een fluwelen neus. Alleen het zoeken en benoemen van de dieren is al een feest voor de kleine geluksvogel die dit boek van mama/papa of oma/opa voor z’n verjaardag krijgt. De evidente boodschap krijg je er gratis bij.
Die komt van het rode vogeltje met een mooi blauw vlekje op haar vleugel. Zij staat centraal in het hele boek. Het is een stil vogeltje. Ze heeft een zachte stem, die nooit gehoord wordt.

“Soms probeerde ze mee te doen met de andere vogels, maar dan bleven haar woorden vastzitten in haar keel en kwam er niks uit.
Op een vroege ochtend hoorde ze een zorgwekkend geluid – zwaar en dreigend. Niet het geruis van een havik die landt, of de snelle, lichte pootjes van een vos – dit geluid kende ze niet.”

Dans Magazine

Ze probeert de andere vogels en dieren in het bos te waarschuwen, maar haar stem kwam niet ver genoeg. Niemand hoort haar. Terwijl de dreiging erg dichtbij is, en acuut ook nog. Het hele bos zal er last van hebben als de dieren niet ingrijpen…

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow.

Stil, elke stem moet gehoord worden (4+)