Vermoorde onschuld

Zaterdag, 2 september, 2023

Geschreven door: Angela Marsons
Artikel door: Joke Zwier

Deel zeven van de Kim Stone-serie is weer vlot en vertrouwd

[Recensie] Vermoorde onschuld, alweer het zevende (vertaalde) deel in de Kim Stone-serie, begint met een proloog die vragen oproept over Hollytree, hoofdstad van de verstotenen en probleemgezinnen, waar de politie zich niet laat zien. Het verhaal gaat van start met Kim Stone die een te vondeling gelegde baby aantreft bij het politiebureau. Er breekt bijna paniek uit, want baby’s dáár kan Stone niets mee.

Gelukkig staan haar teamleden Bryant, Stacey en Kevin paraat om het over te nemen. Stacey draait na haar verwondingen, opgelopen in het vorige deel, Dolende zielen, nog bureaudienst, maar niet voor lang. Eén telefoontje zorgt ervoor dat Kim en Bryant zich naar Hollytree moeten spoeden, omdat daar een vermoorde sekswerker is aangetroffen. Wanneer Kim er vervolgens achter komt, dat er een tiener verdwenen is in Hollytree, steekt zij haar voelsprieten uit. Er moet toch iemand voor kwetsbare vrouwen opkomen.

Langzaam op gang
Het goed opgebouwde plot komt langzaam opgang. Halverwege neemt de spanning toe en komt er vaart in het verhaal. Tegen het einde komen de verschillende verhaallijnen netjes bij elkaar en de ontknoping zorgt voor de nodige verrassingen.

Auteur Angela Marsons maakt gebruik van wisselende verhaallijnen en vertelt het verhaal in de derde persoon. De korte hoofdstukken en de vele cliffhangers zorgen ervoor dat je niet wilt stoppen met lezen. De hoofdstukken worden verteld vanuit het perspectief van potentiële slachtoffers, met inbegrip van hun gevoelens, wat realistisch overkomt.

Actuele thema’s
Zoals we gewend zijn van Marsons bevat ook Vermoorde onschuld actuele thema’s; menselijke exploitatie, illegale immigratie, kwetsbare vrouwen en sekswerkers. Aan alles is te merken dat ze er gedegen onderzoek naar heeft gedaan. De manier waarop bijvoorbeeld grooming (online kinderlokking), beschreven wordt, komt (pijnlijk) herkenbaar over. Hier hoop je nooit mee in aanraking te komen. Net zo min als met de angst en onzekerheid van de illegale immigranten die met een gigantische schuld zitten, die van ouder op kind overgaat, iets wat voor iemand die niet in dat schuitje zit iets onvoorstelbaars is.

Lijm die het team bindt
De kracht en verbondenheid van het team komt duidelijk naar voren. Kevin waakt stiekem over Stacey, net als Kim, en komt wat socialer en meer op de voorgrond over. Kim is wat gematigder geworden, maakt betere keuzes en heeft dit keer niets te sleutelen liggen in haar garage. Maar de Ninja is er nog steeds. Stacey begint zich meer te ontplooien en wordt wat impulsiever qua gedrag. Bryant heeft nog steeds een goede invloed op Kim en de plagerijtjes zijn niet van de lucht. Hij is de lijm die het team bij elkaar houdt.

Vermoorde onschuld is weer vlot en beeldend geschreven. En nu nog even op mijn leeshonger blijven zitten tot november, wanneer Verborgen Waarheid uitkomt.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Vermoorde onschuld