Vlucht 703

Zaterdag, 19 augustus, 2023

Geschreven door: Chinouk Thijssen
Artikel door: Jaap Friso

Een echte bom in de escaperoom

[Recensie] Chinouk Thijssen won in 2022 de Prijs van de Jonge Jury voor haar novelle Gegijzeld, waarvan er inmiddels meer dan 10.000 zijn verkocht. Reden om haar volgende boekje in de serie onder de loep te nemen. Het heet Vlucht 703 en heeft als premisse± ‘Iedereen wil overleven, maar niemand wil zichzelf opofferen’. Geen logische teaser want die kwestie vormt niet de hoofdmoot van het verhaal.

Dat gaat over een escaperoom die geen spel blijkt te zijn. Een groep jongeren moet zich in een stilstaand vliegtuig binnen bepaalde tijd van een bom ontdoen. Al snel komt het vliegtuig in beweging en gaat het niet meer om een fictief spel. Een slim gegeven dat door Thijssen in kort bestek vakkundig wordt uitgewerkt. Onlangs besprak ik in deze Kluitman-reeks 24 uur van Marcel van Driel in deze reeks en noemde ik de geringe dikte zowel als kracht als zwakte. Thijssen kan goed uit de voeten met de omvang, alhoewel er veel personages zijn. Maar de locatie is eenduidig en het verhaal geconcentreerd. Ondertussen krijgen enkele hoofdfiguren een beetje reliëf, zoals Timon, die er niks voor voelt om het pad te volgen dat zijn vader voor hem heeft uitgestippeld. Het is niet van een enorme diepgang of originaliteit, maar het gebeurt wel.

Solidariteit
De wisselende perspectieven en de tijdsdruk zijn beproefde ingrediënten van dit soort geconcentreerde thrillers. Het biedt auteurs de mogelijkheid om snel tot zaken te komen. De verwijzingen naar iets dat eerder in deze groep speelde, worden gedoseerd opgevoerd en geven steeds meer prijs. Van: “Het voelt ongemakkelijk weer samen te zijn” tot “De sterfdatum is van iemand die dood is door jullie schuld.” Uiteindelijk draait het om de vraag wie het meest schuldig is en blijkt de solidariteit in de vriendengroep nogal broos.

Alle lijntjes komen redelijk geloofwaardig samen, al gaat het natuurlijk snel en soms wat kort door de bocht. Maar dat accepteer je als lezer, het is ergens ook wel fijn dat het niet eindeloos duurt voordat je weet hoe het zit. Vakkundig gedaan, het is goed te begrijpen waarom deze novelles zo gretig aftrek vinden.

Waardering: Solide youg adult thriller

Leesfragment

Ook verschenen op Jaapleest