Weet je wat ik worden wil…

De leukste verhalen over beroepen

[Recensie] Britt en ik keken enorm uit naar dit kinderboek. Het bevat verhalen die ons allemaal kennis laten maken met beroepen. Twaalf verhalen, ieder van een andere auteur. Sommigen zijn ons al bekend en anderen nog niet. Altijd leuk om door middel van een kort verhaal kennis te maken met voor ons onbekende schrijvers.

Het boek is mooi groot van formaat. De verhaaltjes bevatten allemaal best wel wat tekst, wat het dus meer geschikt maakt voor de wat oudere kinderen. Ik merkte dat Britt na sommige passages al klaar was met een verhaal. Ze bevatten dan wel maar 14 à 16 pagina’s per verhaal, wat absoluut niet te lang is, maar voor mijn kleine boekenwurm helaas wel. Gelukkig kun je elk vertelsel ook onderverdelen in passages waardoor we het toch lekker samen hebben kunnen lezen.

Bij ieder verhaal staan ook illustraties afgebeeld. Zoals hierboven al genoemd is het veel tekst, dus we moeten ons zelf het beeld maken van het geschreven woord. Voor Britt merk ik dat de illustraties meer werken dan het zelf verzinnen in je hoofd. De tekeningen zijn leuk en passen zeer zeker bij het verhaal wat op dat moment afspeelt. De verhalen geven een diversiteit aan beroepen weer en zijn zeker herkenbaar voor kinderen. Ze krijgen op een leuke speelse manier verschillende beroepen te zien, het wordt naar mijn mening op een leuke manier gedaan zonder er meteen druk achter te zetten.

We kennen het allemaal wel, van jongs af aan wordt aan je gevraagd wat wil je later worden? Ik wist dat zelf ook nog niet op jonge leeftijd, elke week was het wel weer wat anders. Dit boek had zeker een leuk extraatje geweest om een kijkje te nemen in een andere ‘keuken’. De schrijfstijl is erg prettig, ook al is deze van twaalf verschillende schrijvers. Je merkt dat het een kinderboek is, dan ervaar ik de tekst vaak wat luchtig, en dat is hier zeker ook het geval. Wij geven dit boek dan ook 4 sterren. Een groot aanbod van verhalen en er zit zeker voor iedere lezer wel iets bij dat meer aanspreekt dan het andere.

Sociologie Magazine