Word volwassen, Eve Brown

Zaterdag, 25 februari, 2023

Geschreven door: Talia Hibbert
Artikel door: Demi Stein

De laatste Brown zus

[Recensie] Eve Brown is de meest losbandige en wilde zus van het drietal. Ze start aan veel nieuwe activiteiten, banen en hobby’s, waar ze altijd al haar energie voor geeft. Toch lijkt het altijd mis te gaan, waardoor ze nog thuiswonend is en op dit moment ook geen baan heeft.

Dit gedrag wordt haar ouders een beetje te veel. Het wordt tijd dat Eve eens volwassen gaat worden. Haar ouders dragen haar op om eens te gaan kijken naar een serieuze carrière en die NIET te laten mislukken, tot die tijd heeft ze geen toegang tot het fonds.

Eve is hier flink van geschrokken en vertrekt dan ook direct om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Op een gegeven moment komt ze langs een bed & breakfast aan die adverteren dat ze nog personeel zoeken. Ondanks dat ze eigenlijk niet gekleed is op een sollicitatie, besluit ze naar binnen te stappen en het gesprek aan te gaan. Jacob Wayne, de eigenaar, ziet het eigenlijk niet zitten om Eve aan te nemen en vervolgens breekt ze ook nog zijn arm door hem aan te rijden… Omdat hij nu alle hulp wel kan gebruiken, besluit hij toch Eve aan te nemen. Hoe zal dat aflopen?

Liefde in de bed & breakfast
Als er gesproken wordt over een bed & breakfast denk ik altijd aan een prettige, sfeervolle locatie, waar het netjes maar zorgzaam ingericht is en waar je overal de persoonlijke noot voelt, maar toch genoeg privacy ervaart. Dit is ook hoe de bed & breakfast van Jacob in Word volwassen, Eve Brown aanvoelt. Het is een plek om bij weg te dromen.

De schrijfstijl van Talia Hibbert is, zoals in de voorgaande delen, prettig. Het is toegankelijk, ze weet dingen op een leuke manier te omschrijven en zit bovendien boordevol humor. Het is in mijn ogen knap wanneer je drie verhalen kan schrijven waarbij in alle drie dezelfde soort humor gebruikt wordt maar er wel drie krachtige en unieke personages neergezet worden.

De verhalen van de drie zussen zijn stuk voor stuk origineel en vermakelijk. Alle personages worden op een goede manier uitgewerkt waardoor hun karakters goed naar voren komen. Iets wat ze alle drie gemeen hebben is echter de liefde. Voordat je deze boeken gaat lezen, weet je dat het draait om de liefde. Ik geef het daarom ook geen ‘minpunten’, toch wil ik benoemen dat het ergens jammer is dat bij alle drie de personages het uitdraait op het hebben van een relatie met een mannelijk personage. In Word volwassen, Eve Brown was het bijvoorbeeld ook een goed verhaal geweest wanneer het puur draaide om Eve en haar zoektocht naar een carrière die goed bij haar past, maar alle drie de zussen komen uiteindelijk bij hun ‘ware liefde’ terecht.

De relatieontwikkelingen tussen Eve en Jacob zijn echter wel weer leuk uitgewerkt. Het begint natuurlijk al mega hilarisch en dramatisch doordat Eve per ongeluk Jacob aanrijdt. Al vinden de hoofdpersonages dit uiteraard niet zo grappig. Daarna komen ze nog in tal leuke en grappige situaties terecht, waarbij ze telkens dichter naar elkaar toe groeien. Eve houdt echter iets geheim voor Jacob en wanneer ze er dan toch over wil praten, is het eigenlijk al te laat. Het verhaal neemt een dramatische wending, maar eindigt, niet verrassend, alsnog romantisch.

Wat ik in het specifiek zo leuk vind aan de relatie ontwikkelingen tussen Eve en Jacob is het thema autisme. Jacob is gediagnosticeerd met autisme en vindt onder andere aanrakingen een lastig iets. Hoe dichter ze naar elkaar toe groeien, hoe meer Eve ontdekt waar Jacob in zijn dagelijkse leven tegenaan loopt. Eve gaat hier goed mee om, biedt een luisterend oor, respecteert hem en geeft om hem zoals hij is. Het thema autisme ligt er niet enorm dik bovenop, maar wordt op een soepele manier verweven met de rest van het verhaal.

Diepgang door middel van bijzondere thema’s is wel iets wat centraal staat in de Brown zussen trilogie en iets wat ik zeer waardeer aan deze boeken. Hibbert staat hier bekend om en brengt hiermee wat inclusievere en meer diverse boeken op de markt.

Word Volwassen, Eve Brown is het derde en laatste deel van de Brown zussen trilogie. Zeker een aanrader voor de feelgood liefhebbers onder ons, maar ook voor mensen die een kijkje willen nemen in dit genre en toch een bepaalde diepgang in verhalen prettig vind.

Eerder verschenen op Meerboekenblog

Word volwassen, Eve Brown

Zoek het uit, Chloe Brown