Zomer in zicht

Zaterdag, 10 juni, 2023

Geschreven door: Denise Meijer
Artikel door: Demi Stein

Verliefd op de leraar Geschiedenis

[Recensie] Daten is akelig, ongemakkelijk en stom. Of tenminste, dat is de mening van hoofdpersonage Mandy in het eerste deel van de Liefdeslessen-trilogie: Zomer in zicht. Mandy is single en in het dagelijks leven werkt ze als docent Engels op het Maas College. Ze gaat regelmatig op date met mannen die ze kent via haar beste vriendin Nicole, of die ze ontmoet via een dating-app. Echter nooit met een succesvolle afloop.

Het Maascollege
Mandy is dol op lijstjes, plannen en organiseren, waardoor ze regelmatig (mede)verantwoordelijk is voor klassenfeesten en evenementen. Ze houdt zich strikt aan regels en voorschriften en kan er eigenlijk slecht tegen als anderen dat niet doen.

Vanwege haar organisatorische kwaliteiten denken een aantal leerlingen van het Maascollege dat het een goed idee is om Mandy te vragen om te helpen bij een klassenfeest. Docent Tim van geschiedenis wordt ook gevraagd, maar daar is Mandy helemaal niet blij mee, ze kan hem namelijk niet uitstaan. Ze vindt Tim arrogant en hoe hij zich kleedt – in een korte broek, op een zomerse dag, terwijl hij voor de klas staat – kan al helemaal niet. Hier heeft ze dan ook flink commentaar op. Daarnaast is zijn karakter het tegenovergestelde van Mandy. Daar waar Mandy vasthoudt aan regels, planningen en lijstjes, is Tim losbandig, ongeorganiseerd en lijkt hij nooit serieus te werk te gaan. Haar mening schuift ze niet onder tafels en stoelen, regelmatig moppert ze op Tim over hoe hij te werk gaat. Ze probeert zelfs Tim volgens haar werkwijze te laten werken.

Mandy begrijpt ook niet dat haar collega’s allemaal gek zijn op Tim. Waarom is zij de enige die hem niet kan uitstaan? vraagt ze zich regelmatig af. Ze is sowieso een personage dat snel aan het piekeren slaat. Door haar mijmeringen, veroordelingen en commentaar op andere mensen komt Mandy’s karakter aan het begin van Zomer in zicht over als een mopperend en bemoeizuchtig persoon.

Liefde in sneltreinvaart
Tegenpolen trekken elkaar aan en dat blijkt ook in Zomer in zicht. Mandy en Tim krijgen in sneltreinvaart gevoelens voor elkaar. Er is alleen een probleem: Het Maascollege verbiedt relaties tussen docenten. Tim trekt zich hier uiteraard niets van aan, maar Mandy heeft er in eerste instantie veel moeite mee. In eerste instantie, want hoe meer Tim en Mandy samenwerken, hoe sneller ze deze regel vergeet. De relatieontwikkeling van Tim en Mandy verloopt op een hoog tempo, waardoor het verhaal hier ietwat onrealistisch aanvoelt. Zomer in zicht bevat echter maar honderd bladzijden, dat het tempo wat hoger ligt is ook wel weer noodzakelijk.

Humor als copingmechanisme
De schrijfstijl van Denise Meijer is prettig en toegankelijk waardoor je, in combinatie met de korte hoofdstukken en het leesplezier, gemakkelijk door het boek gaat. Meijer bedient zich van de nodige humor. Mandy heeft een obsessie met plannen en door haar mijmeringen vond ik haar in het begin geen leuk personage. Mede door haar relatie met Tim verandert haar persoonlijkheid in positieve zin. Ze begint vrijer te leven en laat haar obsessie met regels steeds meer los. Mandy transformeert in een heel grappig en vooral ook herkenbaar personage. Mandy gebruikt regelmatig humor als copingmechanisme en hoewel dit niet altijd positief is, levert het ook hilarische passages op, zoals wanneer ze mijmert over haar relatie en die van haar vriendin Nicole: “En misschien wel het grootste verschil tussen ons: Nicole heeft al vijf jaar een zeer stabiele relatie met Erik en ik ben zo single als een tupperware-bakje dat al jaren uit de collectie is en waarvan het dekseltje waarschijnlijk een keer met het vuilnis meegegaan is.” Iedereen heeft denk ik een ander soort humor, maar met dit boek kon iedereen wel eens hardop mee lachen.

Zomer in zicht is het eerste deel van de Liefdeslessen-serie. Het is grappig, vermakelijk en het boek geeft je de kans om lekker weg te dromen. Dat belooft wat voor de volgende twee delen!