Zomerboek

Maandag, 17 augustus, 2020

Geschreven door: Tove Jansson
Artikel door: Carlita Van Rossum

Mysterieuze sfeer

[Recensie] Tove Jansson is in 2001 overleden, maar heeft een gevarieerd oeuvre achtergelaten in de vorm van romans, korte verhalen en schilderijen/illustraties. In Scandinavië heeft zij dezelfde status als bijvoorbeeld Astrid Lindgren, wiens verhalen ik in mijn jeugd verslond. Met deze vergelijking in het achterhoofd was ik heel benieuwd naar dit lieflijk uitziende boekje.

De jonge Sophia, leeftijd onbekend, verblijft samen met haar vader en oma op een Fins eiland. Dit gegeven roept meteen een hele hoop vragen op. Waarom zijn ze daar? Waar is de moeder van Sophia? En waarom wordt de vader steeds benoemd in de conversaties tussen Sophia en haar oma, terwijl hij eigenlijk niet in beeld is? Je hoopt daar als lezer achter te komen.

Zomerboek bestaat uit korte hoofdstukken die niet op chronologische volgorde gelezen hoeven te worden. Ze beschrijven de belevenissen van Sophia en haar oma, die qua karakter behoorlijk op elkaar lijken; koppig, excentriek en gek op de natuur. Het gevoel ontstaat dat Sophia en haar oma op elkaar zijn aangewezen en erg veel om elkaar geven. Het grappige is dat Sophia soms ouder overkomt dan ze is, terwijl oma nog heel jeugdig en kinderlijk overkomt. Ze zijn een beetje elkaars spiegelbeeld.

De vader blijft de grote onbekende en het eiland een plek waar dromen en verhalen tot leven komen. Sophia heeft veel vragen en niet alleen haar oma wordt af en toe een beetje moe ervan. Ook als lezer wens je dat Sophia zo nu en dan even haar mond houdt.

Pf

In sommige hoofdstukken zijn stemmige zwart-wit illustraties opgenomen die iets extra’s toevoegen; ze zijn enigszins melancholiek, net als de sfeer in dit boekje. Waarschijnlijk zijn de illustraties door de auteur zelf gemaakt.

Op de vragen die ik had heb ik geen antwoord gekregen. Hierdoor ontstaat wel de neiging om Zomerboek nogmaals te lezen om te kijken of ik iets over het hoofd heb gezien. Het draagt ook wel enigszins bij aan de mysterieuze sfeer die als een mist over het boekje hangt. De mooie natuuromschrijvingen en met name de veerkracht en wijsheid van oma maken Zomerboek tot een unieke leeservaring. De vrolijkheid uit de boeken van Lindgren zul je hier echter niet in terugvinden. 3 ½ ster voor Zomerboek.

Zomerboek

Auteur:
Tove Jansson