80 duurzame reizen

Zaterdag, 10 december, 2022

Geschreven door: Lonely Planet
Artikel door: Evert van der Veen

Klimaatvriendelijke reisideeën

[Recensie] Dit boek komt als geroepen in een tijd waarin het woord ‘vliegschaamte’ is ontstaan. Hoewel: hebben nu echt zoveel mensen daar last van? Als je kijkt naar de lange rijen mensen op Schiphol in de vakantietijd, dan is vliegschaamte een gevoel voor een kleine groep milieubewuste mensen die uit overtuiging niet of zo weinig mogelijk van het vliegtuig gebruik wil maken.

Toch zijn we – en dat is nodig ook – wel bezig met de veranderingen die er momenteel in angstwekkend tempo in het klimaat plaatsvinden. Veel mensen eten minder vlees en kopen minder en bewuster. Kringloopwinkels worden goed bezocht, winkels met tweedehands kleding bereiken meer mensen en Marktplaats is dé plek bij uitstek om spullen te kopen en te verkopen.

Het boek 80 duurzame reizen propageert het gebruik van met name de trein maar boot en auto komen voor; ook zijn er wandel- en fietsroutes. De redactie van Lonely Planet vindt het belangrijk om dit boek uit te geven en dat is mooi om te horen. De cityhopper komt er niet in voor, de redactie van het boek vindt goedkope vliegweekendjes naar een stad niet meer verantwoord. Reizen ‘over de grond’ doet je meer het landschap ervaren, dan ben je echt onderweg naar je bestemming.

Corsica
Verantwoord reizen hoeft bepaald niet saai en voorspelbaar te zijn. Dat wordt uit dit boek meer dan duidelijk. Parijs is een centrum van internationale treinverbindingen en deze stad komt dan ook in menig routekaartje voor. De route van de Oriënt-Express, gaat van Parijs naar Istanbul en in Een Adriatisch avontuur gaat de trein van Parijs naar Bar in Montenegro waarbij in totaal acht landen worden aangedaan. Opvallend is ook de reis van Parijs naar Corsica.

Dit boek is niet geografisch van opzet, zoals je bij een reisboek zou verwachten, maar ingedeeld naar lengte. De ene helft van de reizen duurt ongeveer een week, de andere reizen vragen om twee weken of langere reistijd. De laatste reis is zelfs een maand, onder de titel De Oudheid en de Middellandse Zee en gaat van Londen naar Rome en Athene, vervolgens via Samos over de Adriatische Zee naar Dubrovnik om in Istanbul te eindigen.

Iedere reisbestemming wordt zeer overzichtelijk en aansprekend gepresenteerd op drie pagina’s met een paginagrote foto en kleinere foto’s, korte toeristische informatie en een overzicht van andere bestemmingen die zich in het verlengde of in de omgeving van het reisdoel bevinden. Er worden aanwijzingen voor het gebruik gegeven met reistijd, afstand, CO2 calculator en reiskosten.

Een aantal doelen heeft een titel die tot de verbeelding spreekt. Je kunt met de ferry vanuit Portsmouth naar Bilbao onder de noemer De keuken van Baskenland. Vanuit Londen kun je Wandelen door het ruige Schotland of Fietsen op de Scilly eilanden, een groep van 100 eilandjes waarvan er vijf bewoond zijn. Een zeer authentieke bestemming!

IJzeren Gordijn
Bijzonder zijn Zeekajakken in Schotland en de reizen naar de Hebriden eilanden en vanuit Denemarken naar de Faeroër eilanden. De Zwitserse Alpen kunnen natuurlijk niet ontbreken in een milieubewust boek dat de trein propageert en daarom zijn er routes per trein als De Glacier-Express en Rails naar het dak van Europa. De E-ronde van Zwitserland is een rondreis van 1600 kilometer die met een electrische auto kan worden gemaakt. Het is de eerste nationale autoroute ter wereld met voldoende laadpunten.

Nogal gedateerd is de titel Achter het IJzeren Gordijn. Jammer want zo spreken we tegenwoordig niet meer over landen in Oost-Europa. Dat neemt niet weg dat vrijwel iedere lezer inspirerende reisdoelen in dit mooi uitgegeven boek kan vinden.