Achterblijvers

Zaterdag, 26 mei, 2018

Geschreven door: Hay van den Munckhof, Garvin Pouw, Johan Klein Haneveld
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Elk verhaal in de bundel heeft iets speciaals

[Recensie] Verhalenbundel met verhalen van Annette Akkerman | Jan van Beek | Niels van Beelen | Mark Bruinekreeft | Niels Colijn | Perry Dex | Wouter van Gorp | Mark Groenen | Mike Jansen | Peter Kaptein | Johan Klein Haneveld | Jorrit de Klerk | Jop van der Meij | Jan Meijers | Hay van den Munckhof | Garvin Pouw | Tim Reus | Karen van Soomeren | Cathinca van Sprundel | Ineke van Stempvoort | Romi de Temmerman | Laura Umbgrove | Miranda Weernink

De verhalenbundel Achterblijvers is het resultaat van een SF/Fantasy schrijfwedstrijd. Een vakkundige jury heeft de beste vijfentwintig verhalen gekozen voor deze bundel.

Het boek heeft een prachtige cover. Je ziet direct aan de afbeelding dat het om een SF/fantasy boek gaat. De titel “Achterblijvers” staat er duidelijk op vermeld aan de bovenkant van de cover, samen met de ondertitel “Wie is de laatste?” waardoor er veel ruimte overblijft voor de afbeelding zelf. Je ziet drie gestalten op een bergachtig terrein staan en zij kijken in de verte naar een futuristische stad. Eén van de drie gestalten is een robot. Verder zie je twee mannen en een heldere sterrenhemel. In de verte vliegt een wezen dat veel weg heeft van een draak. De afbeelding loopt mooi door via de rug naar de achterkant van het boek. De cover intrigeerde mij en maakte mij nieuwsgierig naar de verhalen die ik zou gaan lezen.

Het zijn verhalen over wezens, al dan niet menselijk, die er voor kiezen achter te blijven. Je leest in deze verhalenbundel wat hun verhaal is en wat de reden is dat ze ergens achter willen blijven. Dit is niet altijd in fysieke vorm, er zijn meerdere manieren waarop je achter kunt blijven. Bijvoorbeeld door eenzaamheid, door een keuze die je maakt of doordat iemand je verlaat. Je kunt besluiten alleen achter te blijven of gezamenlijk. Stuk voor stuk hebben de verhalen iets bijzonders. Ik kan mij goed voorstellen dat de jury het moeilijk heeft gehad om het winnende verhaal te kiezen.

Zoals gezegd heeft elk verhaal in de bundel iets speciaals. Er waren echter drie verhalen die ik persoonlijk zeer goed vond. Eén van de verhalen die een bijzondere indruk op mij maakte, was het verhaal over de mysterieuze jongen Isaac die betrokken raakt bij een raadselachtige moord (De achterblijver – Umbgrove). Maar ook het verhaal over een wereld waar rijke en intelligente mensen leven in een virtuele wereld raakte mij (Galts – Mark Groenen). Indien dit verhaal uitgewerkt zou worden tot een boek, zou ik het zeker lezen. Ten slotte het mooie verhaal over een eenzame bewaker aan boord van de oude ISS die meer voor de toekomst van de aarde betekent dan hij ooit had kunnen bedenken ( De oppasser – Jorrit de Klerk).

Doordat de verhalen kort zijn, leest de verhalenbundel aangenaam. Elke keer als je aan een nieuw verhaal begint, vraag je je af wat je te wachten staat, welk avontuur je gaat beleven en op welke manier het thema ‘achterblijven’ uitgewerkt gaat worden. Het boek heeft 312 pagina’s en het bevat vijfentwintig verhalen en tevens een bonusverhaal van Johan Klein Haneveld. Een minpuntje vond ik het lettertype van de titels van de verhalen. Deze letters zijn soms niet geheel duidelijk. Zo lijkt de T erg op de J en dat leverde af en toe verwarring op tijdens het lezen. Wat mij opviel is dat het niet vijfentwintig verschillende schrijvers zijn. Het is twee schrijvers gelukt om met twee verhalen in deze bundel terecht te komen.

Ik heb deze verhalenbundel met zeer veel plezier gelezen en ben onder de indruk van het hoge niveau en de diversiteit van de verhalen. Dit is een boek dat je als SF/fantasy liefhebber absoluut gelezen moet hebben. Ik geef Achterblijvers graag 4 sterren.