Alfie, kat in de sneeuw

Donderdag, 24 december, 2020

Geschreven door: Rachel Wells
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Een aanrader voor kattenmensen

[Recensie] Alfie, kat in de sneeuw is alweer het vijfde deel in de serie die zich afspeelt rondom allesvriend Alfie die in dit deel samen met George er alles aan probeert te doen om iedereen, na een ruzie, met kerst weer samen te brengen.

Toen de vraag kwam om tijdens de kerstdagen een boek te kiezen rondom het thema kerst, ben ik uitvoerig op zoek gegaan en kwam ik al snel tot de ontdekking dat dit boek van Rachel Wells zou verschijnen. Ik had nog niet eerder een boek uit deze serie gelezen, maar was stiekem al een hele tijd benieuwd naar de verhalen van Alfie, vooral omdat het geschreven is vanuit een kat.

Persoonlijk heb ik nog niet echt ervaring met boeken die geschreven zijn vanuit een ander standpunt dan van een mens. Als kind heb ik wel heel veel dierenboeken gelezen, maar ik kan me niet herinneren dat ik dit soort boeken las gedurende mijn volwassen leventje. Ik ging dan ook heel blanco het verhaal in, zonder enig idee te hebben of dit een prettige manier van lezen is.

Vanaf hoofdstuk één bleek ik al groot fan te zijn van de katten Alfie en George. Het boek leest erg vlot en gemakkelijk en als kattenliefhebber kon ik niet anders dan genieten van deze twee katten. Rachel Wells geeft de eigenzinnigheid van katten ontzettend goed weer en af en toe kreeg ik echt het idee dat ze over mijn eigen twee katers had geschreven. Juist de kleine details zoals het lui op bed gaan liggen of de nachtelijke wandelingen, geven jou als lezer echt de bevestiging dat katten echt de hoofdrol spelen in dit boek.

Ondanks dat ik de voorgaande delen nog niet heb gelezen, begreep ik het verhaal erg goed. In het begin wordt duidelijk aangehaald hoe de rollen precies verdeeld zijn, zodat zelfs voor nieuwe lezers het verhaal totaal niet verwarrend is. Het leest heerlijk weg en zorgt regelmatig voor een glimlach op je gezicht zeker wanneer sommige maniertjes je wel erg doen denken aan je eigen katten.

Toch is dit boek zeker niet enkel een aanrader voor kattenmensen. Het geheel is uiteindelijk een ontzettend hartverwarmende feelgood die zich afspeelt rond de feestdagen. Ook al speelt het verhaal zich niet af vanuit menselijk perspectief, zal dit ook andere mensen zeker niet storen. Alfie, kat in de sneeuw is dan ook een boek dat zeker een aanrader is voor iedereen die houdt van het feelgood genre, maar zeker voor eenieder die geniet van katten. Verwacht geen diepgaand verhaal, maar dit boek gaf mij een knus en blij gevoel wat altijd welkom is tijdens deze koude wintermaanden. Ik beoordeel dit boek dan ook met vier sterren en ik ga toch de voorgaande delen ook maar eens lezen.

Alfie - Kat in de kou

Alfie - Kat in de sneeuw

Kat over de vloer