Alizeh. De duistere profetie

Zaterdag, 5 augustus, 2023

Geschreven door: Tahereh Mafi
Artikel door: Demi Stein

Ga mee naar het koninkrijk Ardounia

[Recensie] De Iraans-Amerikaanss schrijver Tahereh Mafi is onder andere bekend van haar succesvolle Young Adult fantasyserie Touching Juliette, dat een enorme hype op BookTok is. De Duistere profetie is het eerste deel in de nieuwe Young Adult fantasy serie Alizeh, gebaseerd op Perzische mythologie.

Alizeh, één van de hoofdpersonages in dit verhaal, moet zich al jaren schuilhouden. Alizeh is een Djinn en in koninkrijk Ardounia is het ten strengste verboden om de krachten die ze bezit te gebruiken. Djinns leven echter wel samen met mensen, dus waarom Alizeh zich schuilhoudt, is voor een groot gedeelte van het boek nog een mysterie. Dit maakt dat je graag verder wil lezen, ondanks het feit dat er in de eerste driekwart van het boek eigenlijk weinig spannends gebeurt.

Bezemkast
Om rond te kunnen komen werkt Alizeh in de onderste rang van bedienden als schoonmaakster bij een rijke dame. Elke dag boent ze alle kamers, lapt ze ramen, schropt ze vlekken weg en rust ze uit in een bezemkast, dat haar slaapplaats is. Regelmatig klust ze bij door kleding te maken voor hoge edellieden. Alizeh probeert als arme bediende hiermee een klein inkomen op te bouwen. Op een dag komt ze door een noodlottig ongeval oog in oog te staan met de kroonprins. Het houdt Alizeh in haar greep waardoor ze regelmatig afgeleid raakt tijdens werk, fouten maakt en vervolgens werkloos raakt. Daarmee is ze haar verblijfplaats ook kwijt. Dan gebeurt er iets heel onverwachts: ze ontvangt een uitnodiging voor het bal van de kroonprins. Haar pogingen om onzichtbaar te blijven, lijken hiermee verleden tijd te zijn. Dit is een mijlpaal in het boek waar Alizeh’s perspectief pas daadwerkelijk interessant wordt. Tot die tijd zien we Alizeh voornamelijk binnenshuis en worstelend met haar treurige leven in de bezemkast.

Het verhaal wordt verteld via twee perspectieven. Er zijn hoofdstukken waarbij de lezer het perspectief van Alizeh volgt en in andere hoofdstukken dat van de kroonprins, Kamran.

Betoverende ogen
Vanaf het moment dat Kamran, de kroonprins, oog in oog komt te staan met Alizeh staat zijn wereld op zijn kop. Hij krijgt haar betoverende ogen niet uit zijn hoofd. Kamran is het tweede perspectief in De duistere profetie en biedt weer een hele andere kijk op deze wereld. Kamran wordt door zijn opa, de koning, klaargestoomd om ooit de troon over te nemen en zodoende verwacht de koning dat Kamran uitsluitend doet wat in zijn ogen het beste is voor het koninkrijk. Kamran krijgt echter Alizeh niet uit zijn hoofd en dit beïnvloed zijn keuzes, zo is hij een stuk gevoeliger voor de medemens dan zijn opa eigenlijk wil. Deze vindt dat een goede koning geen angst en empathie toont. Het perspectief van Kamran is met name in het begin een stuk interessanter dan dat van Alizeh, doordat je een kijkje krijgt in de geschillen van koninkrijk Ardounia en de strijd tussen Kamran en zijn opa.

De samenkomst van de twee hoofdpersonages en de romantiek die daaruit volgt zijn samen met de sfeervolle world-building de twee sterke punten in dit boek.

Arabische en magische sferen
De duistere profetie is overduidelijk een eerste deel in een serie. Mafi besteedt veel tijd aan het opbouwen van de wereld en haar lezers kennis laten maken met de maatschappij. Het verhaal is gebaseerd op Perzische mythologie, maar wanneer je hier geen ervaring mee hebt met de mythologie, valt dit niet op. Wel ademt het verhaal Arabische en magische sferen uit, door bijvoorbeeld de kledingdracht en de sfeervolle omschrijvingen van de markt en omgeving. Door de gedetailleerde beschrijvingen, zoals we gewend zijn van Mafi, komt het boek goed tot leven. Er zit echter ook een keerzijde aan de uitgebreide world-building: het komt regelmatig voor dat het verhaal van de personages voortkabbelt. Hierdoor voelt het boek wat langdradig aan, maar het einde maakt een hoop goed. In het laatste kwart van het verhaal staat het bal voor de kroonprins centraal en komen de bezoekers er tijdens het bal achter dat Alizeh een Djinn is, maar dat niet alleen, ze blijkt van vroeger uit van goede komaf te zijn. Dit is een enorme schok voor veel mensen, waardoor er veel chaos en paniek gecreëerd wordt. De duistere profetie eindigt met een enorme cliffhanger, waardoor lezers niet weten hoe het verhaal van Alizeh en Kamran eindigt. Gelukkig is het tweede deel van de serie, Het lot van de Djinn, inmiddels ook al in het Nederlands vertaald en kunnen liefhebbers gelijk door in deze serie. Hoewel het eerste deel weinig verrassend is en voornamelijk draait om de wereld opbouw, ben ik  toch benieuwd naar het vervolg.