Geloof me

Zaterdag, 14 januari, 2023

Geschreven door: Tahereh Mafi
Artikel door: Demi Stein

Écht het laatste deel

[Recensie] Deel zes in de Touching Juliette-serie zou het laatste boek zijn, maar Tahereh Mafi heeft tóch nog een novelle geschreven en daarmee zitten we op deel 6,5. Juliette en Warner hebben de strijd tegen Het Herstel gewonnen en proberen hun wereld op te bouwen. Het is tijd om van elkaar en het leven te gaan genieten. Nu kunnen ze eindelijk evenwicht in hun leven krijgen. Bovendien hebben ze zich verloofd, hun romantische toekomst lijkt binnen handbereik te zijn. Is ‘En ze leven nog lang en gelukkig’ hun dan uiteindelijk toch gegund?

Overbodige novelle
De novelles in de Touching Juliette-serie geven altijd een andere kijk op gebeurtenissen die in het boek daarvoor hebben plaatsgevonden, vaak vanuit een ander perspectief. Hierdoor geeft het wat meer diepgang op de wereld en de personages. Hoewel het geen ijzersterke verhalen op zichzelf zijn, zijn de novelles over het algemeen een leuke toevoeging aan het verhaal.

Bij Geloof me voelt het echter een beetje overbodig. Verbeeld me is het zesde deel van de serie en dit zou ook het laatste deel zijn. De meeste fans hadden zich er dan ook bij neergelegd, het was goed zo. Er is dus toch nog een novelle uitgekomen, waar ik als fan van de serie, erg benieuwd naar was.

Deze novelle geeft echter totaal geen toevoeging of verdere diepgang aan het verhaal. Je kent de personages immers inmiddels goed, je weet hoe de relaties in elkaar steken en je hebt het gevoel alsof je alles van deze personages wel weet. Geloof me brengt daardoor niets vernieuwends aan de serie.

Tahereh Mafi is een bekende Young Adult-auteur. Haar boeken kenmerken zich met name door haar unieke en bijzondere wijze van het beschrijven van (alledaagse) dingen. Naast de Touching Juliette-serie heeft ze ook andere boeken geschreven. In januari komt er een nieuwe vertaling van haar uit bij Blossom Books, het eerste deel van Alizeh.

Juliette en Warner
Het perspectief in Geloof me is geschreven vanuit Warner, zoals we wel vaker hebben gezien. Je leest in deze novelle met name over hoe het leven van Juliette en Warner nu verloopt. Warner is een personage met zeer destructieve en negatieve gedachten. Zijn wereld draait om Juliette en hij plaatst haar dan ook op een voetstuk. We weten dit echter al van voorgaande delen, waardoor Warner op dit punt geen interessant perspectief bevat. Bij het lezen van dit boek heb je regelmatig de gedachte ‘Oké, dit is inmiddels wel duidelijk…’, wat jammer is, want daardoor eindig je de serie toch met een ietwat negatief gevoel.

Het einde van deze novelle brengt gelukkig wel een, ietwat cliché-achtige, twist met zich mee. Het geeft een einde waar mogelijk veel fans van deze serie op gewacht hebben. Geloof me is hopelijk inmiddels écht het laatste deel in deze serie. De novelle is niet per se een aanrader, al kan je als fan van deze serie het boek eigenlijk niet laten liggen. De schrijfstijl van Tahereh Mafi is zoals we van haar gewend zijn: uniek, bijzonder en toegankelijk.

—