Zaterdag, 20 januari, 2018

Geschreven door: Tonke Dragt
Artikel door: Katelijne van Alem

Een wonderlijk boek vol verhalen

[Recensie]

De auteur en illustrator

Tonke Dragt werd geboren in Nederlands-Indië. Helaas kwam de fijne tijd in Nederlands-Indië tot een einde toen Japan het land bezette en Tonke in een kamp terechtkwam. Daar is ze met een vriendinnetje begonnen met boeken te maken. Ze gebruikten hiervoor wc-papier, oude blaadjes en vreemde papiertjes omdat er weinig papier was. Na de oorlog behaalde ze haar diploma HBS-B en volgde een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten.

De eerste verhalen van Tonke werden gepubliceerd in het kinderblad Kris Kras. Haar eerste boek ‘verhalen van de tweelingsbroers’, verscheen in 1961. De boeken van Tonke worden in allerlei talen vertaald en verfilmd. Haar verhalen spelen zich af ergens in een verleden of toekomst, niet precies aan te geven. Vroeger verdiepte ze zich in sagen, legendes en mythen. In haar boeken komen daar regelmatig elementen van terug. Het thema in haar boeken is veelal de zoektocht van de hoofdpersoon naar zichzelf, om te ontdekken wat zijn plaats is op de wereld.

Achterflaptekst

“Een prins die zijn dromen geheim wil houden. Een tweeling voor wie geen raadsel te moeilijk is. Het geheim van de sterren die zingen… Tonke Dragt neemt haar lezers mee in haar archief van bekende én niet eerder gepubliceerde verhalen. Voor het eerst brengt ze die op een persoonlijke manier bij elkaar, met een indeling die een inkijkje biedt in het wezen van haar schrijverschap: van sprookjes en sagen tot raadselverhalen, van spannende avonturen en sciencefiction tot betoverende nachtverhalen.

Alle beelden zijn van Tonke Dragt zelf: collages, illustraties en schilderijen uit een periode van ruim zestig jaar. Bij veel verhalen beschrijft ze bovendien de ontstaansgeschiedenis ervan. Zo vertelt dit boek niet alleen de verhalen, maar geeft het ook een beeld van de verhalen áchter de verhalen.”

Verhaal

In dit boek vind je allerhande verhalen. Geschreven en geïllustreerd door Tonke Dragt. De verhalen zijn gerangschikt naar thema en onderwerp, niet in de volgorde waarin ze zijn ontstaan. Zo vinden we de volgende thema’s: Sprookjes & vertellingen/ Sagen, mysteries & avontuur/ Raadselverhalen/ Toekomstverhalen & sciencefiction en Nachtverhalen. Alle verhalen zijn pareltjes op zich. Je komt in allerlei werelden terecht en daardoor spreekt het me zo aan. Verhalen om in weg te dromen, en fijn om voor het slapen te lezen. Het zijn niet zulke lange verhalen, waardoor het prima is voor te lezen of door je kind te laten lezen tussendoor. Door alle verschillende thema’s die gebruikt worden, is het daarnaast ook een fijn boek om onderwerpen bespreekbaar te maken. Zoals moed hebben, eisen stellen aan anderen (te lezen in het verhaal Het woud van Petunia’s), maar ook eenzaamheid, avonturen beleven zoals in Op zoek naar de gordel van Isis waarin geheimschrift gemaakt wordt. Ik weet zeker dat kinderen na het lezen van dat verhaal ook erg graag geheimschrift zullen willen ontwikkelen.

Vormgeving

Een prettig vormgegeven boek met duidelijke thema’s en onderwerpen. Het kan natuurlijk zijn dat het één je wat minder aanspreekt dan het ander, maar er staat zoveel in dat je genoeg hebt aan de andere hoofdstukken. De verhalen zijn voorzien van prachtige illustraties en tussendoor vertelt Tonke over de achtergronden van de verhalen. Deze achtergrond van verhalen staat beschreven op mooie geelgekleurde bladen. In het boek zitten twee linten, waardoor je bij kunt houden waar je gebleven bent. Een fijne dikke kaft en sterke bladen, maken het een ware schat om dit boek in de hand te houden.

De goudsmid en de meesterdief

De brief voor de koning

Ogen van tijgers