Als morgen niet bestaat

Woensdag, 19 juni, 2019

Geschreven door: Jennifer L. Armentrout
Artikel door: Claudia van Koolwijk

De verhaallijn is erg goed bedacht

[Recensie] Als morgen niet bestaat geeft ons een kijkje in het leven van de zeventienjarige Lena. Een doodnormale scholiere met een leuke vriendengroep, die zich klaarstoomt voor de universiteit. Al van jongs af aan heeft Lena een oogje op haar buurjongen Sebastian die regelmatig ’s nachts haar kamer binnenglipt voor een praatje. Ze durft dit echter niet toe te geven omdat ze bang is dat dit hun vriendschap in de weg staat. Niemand had kunnen denken dat een avond feesten de levens van deze jongeren voorgoed zou veranderen.

Het verhaal begint met een hoofdstuk vlak na het ongeluk, hierdoor wordt je als lezer meteen alert aangezien je wilt weten wat er precies gebeurd is. Jammer is hierbij wel dat op de achterkant van het boek al vermeld is dat zij de enige overlevende is. Ondanks dat het grootste deel van het verhaal draait om de maanden na het ongeval, vind ik dit toch wel grote spoiler.

De rest van het verhaal draait vooral over Lena die hersteld van haar verwondingen en de rouwverwerking die zij ondergaat. Armentrout heeft dit erg mooi beschreven en persoonlijk denk ik dat het een goede afspiegeling is van de realiteit. Gelukkig kan ik zeggen dat ik hier zelf geen ervaring mee heb, maar ik als lezer voelde wel hoe Lena zich voelde. Toch merkte ik dat op een begeven moment mijn interesse verloor. Voor mijn gevoel duurde het te lang zonder dat er echt iets gebeurde. Op zich past dit natuurlijk goed bij het thema, maar als lezer zijnde wil je toch iets meer vaart in een verhaal hebben.

Het boek kan mij dan ook niet helemaal bekoren, wat ik erg jammer vind want de verhaallijn zelf vond ik erg goed bedacht. Regelmatig komt in het nieuws voorbij dat er weer een ongeluk is gebeurd met jongeren die van een feestje afkomen en dit verhaal maakt wellicht juist deze doelgroep op een andere manier attent van de gevaren van alcohol in het verkeer. Het is dan ook jammer dat dit boek niet op de leeslijst mag voor Nederlands. Ondanks dat het boek mij ietwat teleurstelde, krijgt het toch 3 sterren van mij aangezien ik zeker vind dat het onderwerp actueel is en goed beschreven.

Schrijven Magazine