Arkadia

Zaterdag, 29 juli, 2023

Geschreven door: Sipko Melissen
Artikel door: Redactie Bazarow

Sipko Melissen wint met ‘Arkadia’ de BruutTAAL Regenboogboekprijs 2023

[Nieuws] Vrijdagavond 28 juli werd bij de presentatie van de essaybundel Hij/hem in de Oranjekerk in Amsterdam bekendgemaakt dat Sipko Melissen met zijn roman Arkadia de BruutTAAL Regenboogboekprijs 2023 wint. De prijs wordt al enkele jaren door literatuurweblog Tzum georgansiseerd. Op Tzum lezen we: “De jury was onder de indruk van de roman Arkadia waarin verschillende fases uit het leven van de hoofdpersoon Ko worden belicht. Het is niet alleen portret van een jongen die zich bewust wordt van zijn seksuele voorkeur in de jaren vijftig, maar ook een coming-out in de jaren zestig in een religieuze omgeving. Het grootste deel van het boek speelt zich af tijdens een vakantie in het naoorlogse Putten, waar de doem van het verleden hangt. Het is ook het dorp waarin de zinnelijke verlangens van de hoofdpersoon duidelijk worden. Opvallend is de liefdevolle familie en vrienden van zijn ouders in het paradijselijke landhuis. Een mooie evocatie van een jeugd.”

Sipko Melissen ontvangt 1.000 en het boek Arkadia (Van Oorschot) wordt een maand lang gepromoot op Tzum en Bazarow.

Over het boek
Als uit de hemel neergedaald loopt een jongeman op een zomerse morgen door het Friese landschap op weg naar Woudsend. De vijfentwintigjarige Ko is op weg naar zijn ouders, die er de vakantie doorbrengen. Het juli 1967, de summer of love, en de vriend met wie hij net een aantal eindeloze weken in Cornwall heeft doorgebracht maakt zijn opwachting. Hij zal hem bij zijn ouders introduceren, zo vanzelfsprekend mogelijk. De zomerdagen, midden jaren vijftig: op een landgoed bij Putten waant de dertienjarige Ko zich in een idylle. Het liefst sluipt hij bij het grote gezelschap dat uit twee families bestaan vandaan. Samen met zijn oudere broer ontmoet hij leeftijdsgenootjes, maar eenmaal alleen trekt hij zich terug met het boek Het drama van Putten. Dat boek verandert zijn vakantie in een speurtocht. Ko is negen als hij op het punt staat afscheid te nemen van zijn eerste schoolvriendje, omdat hij gaat verhuizen. Het is een gedenkwaardige dag, 20 juni 1950, de dag dat Eleanor Roosevelt een bezoek brengt aan Oud-Vossemeer op het eiland Tholen. De beide jongens besluiten de feestelijkheden te ontvluchten om te gaan zwemmen in de Eendracht, wat hun bijna fataal wordt. Op intieme en gevoelige wijze weet Sipko Melissen de lezer deelgenoot te maken van de jeugdjaren van Ko. In Arkadia volgt hij het spoor terug van de Amsterdamse student tot het knulletje in Zeeland.

Sipko Melissen (links) met jurylid Doeke Sijens

Over de auteur
Sipko Melissen (Scheveningen, 23 november 1941) is een Nederlands schrijver en voormalig docent Nederlands. Melissen debuteerde in 1985 met een bundel gedichten, waarna hij in 1997 zijn eerste roman Jonge mannen aan zee publiceerde. Het boek werd bekroond met de Anton Wachterprijs. Zijn laatste roman is Arkadia uit 2023.

Schrijven Magazine

Over de BruutTAAL Regenboogboekprijs
Het BruutTAAL Regenboogboek van het jaar is een initiatief van Marie-José Klaver (publicist, redacteur Neerlandistiek, recensent Tzum), Coen Peppelenbos (schrijver, recensent Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant, hoofdredacteur Tzum), Doeke Sijens (schrijver, bibliothecaris, recensent Leeuwarder Courant en Tzum)en Bart Temme (redacteur Tzum, docent literatuur NHL/Stenden) die ook in de jury zitten. Hier zie je de groslijst van het afgelopen jaar en hier zie je de megagroslijst van Nederlandstalige en vertaalde regenboogboeken aller tijden.

Hebban heeft een prijs met min of meer dezelfde naam. Vorige week werd bekend dat Hebban en Tzum gaan samenwerken volgend jaar rond de regenboobgoekprijzen.

Op de foto: Sipko Melissen (links) en jurylid Doeke Sijens. Meer informatie op Tzum

Kafka op Norderney