Zondag, 3 december, 2023

Geschreven door: Sholeh Rezazadeh
Artikel door: Roeland Dobbelaer, Liliane Waanders

Tijdens Bazarow.LIVE van 8 november stonden de volgende boeken centraal:

Ik ken een berg die op me wacht van Sholeh Rezazadeh.
Met haar debuut De hemel is altijd paars denderde de toen nog maar kort in Nederland wonende Sholeh Rezazadeh de Nederlandse letteren binnen. In die compacte roman komen letterlijk en figuurlijk verschillende werelden samen.
Ook Ik ken een berg die op me wacht, haar tweede roman, speelt in twee werelden. Door terug te reizen naar Iran realiseert Alma zich hoe hectisch haar leven in Amsterdam is. Maar eenmaal ´thuis´ ziet ze ook hoe het leven aan de oevers van Aras – de rivier die de verteller van het verhaal is – verandert. Het nomadenvolk waar Saray en Aydin – hun liefdesverhaal vormt het hart van Ik ken een berg die op me wacht – moeten steeds verder trekken om in hun bestaan te kunnen voorzien.Sholeh Rezazadeh (1989) woont sinds 2015 in Nederland. In Iran studeerde ze geneeskunde. Liliane Waanders ging met haar in gesprek over haar boeken.

Dodelijke gekte van Lotje Steins Bisschop en Roselien Herderschee
Als moord de definitieve misdaad is, dan moeten moordenaars de strengst denkbare straf krijgen. Maar wat als iemand die een moord pleegt niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor zijn daden?
In Dodelijke gekte: over moordenaars met een stoornis vragen Lotje Steins Bisschop en Roselien Herderschee zich af of streng straffen altijd terecht en/of gewenst is. Zij onderzochten vele strafzaken en lieten daarbij psychologische, juridische en filosofische meewegen. En dan blijkt dat de ene moord de andere niet is, en dus ook niet iedere moordenaar dezelfde straf verdient.
Lotje Steins Bisschop studeerde filosofie, geneeskunde en epidemiologieRoselien Herderschee is journalist, wetenschapsredacteur en tekstschrijver.
Roeland Dobbelaer ging met hen in gesprek over hun nieuwe boek.

De Kwestie
In de Kwestie bespraken we het fenomeen dat jongeren steeds vaker Engelstalige boeken lezen en Nederlandstalige boeken laten links laten liggen. Wat zijn de gevolgen hiervan voor het boekenvak in Nederland? En wat voor de Nederlandse literatuur. Is er zo nog wel een toekomst voor Nederlandse literatuur? Hoe spelen uitgevers en boekhandels in op deze trend? Meegaan met deze beweging, of betere Nederlandstalige boeken voor jongeren maken én verkopen. Of moeten we gewoon blij zijn dat jongeren weer meer lezen? Maakt het uit wat ze lezen? Wat wordt nu de rol van het onderwijs. Een nieuw vak Engelse en Nederlandse literatuur samen? En hoe krijgen we de groep laaggeletterde jongeren mee? We praatten hierover met Grietje Braaksma, bedrijfsleider van boekhandel Broese in Utrecht. Braaksma was 2 jaar lid van het boekenpanel van DWDD en nu bespreekt ze om de week het Boek van de Week voor NPO4, en met Arjen van Meijgaard docent Nederlands en schrijver. Zijn laatste boek is Pretpark Paradijs.

De tips
Een boekenprogramma kan niet zonder leestips. Dus ook BAZAROW.LIVE niet. Deze aflevering tipte Ingrid Meurs, boekenkenner en uitgever bij Orlando Geest komt op van Isabella Hammad. Een verhaal dat speelt Israël en op de Westoever, waarin ‘Hamlet’ van William Shakespeare een belangrijke rol speelt. Roeland Dobbelaer tipte de even sombere als hilarische teruggevonden roman Oorlog van Louis-Ferdinand Céline.

De volgende editie van Bazarow.LIVE is woensdag 13 december met o.a. Mirjam Rotenstreich (Jij ontbreekt aan mij) en Dick de Vos (Canon van de Nederlandse natuur ). Kijk hier voor het volledige programma.