Blijf bij mij

Donderdag, 13 februari, 2020

Geschreven door: Emma Anna
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een waardig en spannend vervolg met onverwachte ontwikkelingen

[Recensie] Aangezien Blijf bij mij het vervolg is op Kom naar huis, kan deze recensie mogelijk spoilers bevatten als je het eerste deel nog niet hebt gelezen.

Hannah’s hart is gebroken door Luc, maar langzamerhand krabbelt ze weer op en begint ze haar leven weer op te pakken. Dit gaat haar steeds beter af en ze begint zich zowaar weer een soort van gelukkig te voelen. Hannah is inmiddels van baan veranderd en werkt bij een boekwinkel zodat ze Luc niet meer elke dag hoeft te zien.
Luc wil zijn relatie met Saskia een kans geven omdat hij samen met haar een kind verwacht. Ondanks dat Luc zijn best doet zijn om gelukkig te zijn met Saskia, kan hij Hannah maar niet vergeten. Daar waar bij Hannah de verliefdheid is omslagen in woede, lijdt Luc zowel lichamelijk als geestelijk onder de breuk. Hij doet z’n best, maar het valt hem steeds zwaarder de schijn op te houden. Hij kan Hannah niet uit zijn gedachten zetten. Luc gaat zelfs zo ver Hannah (zonder dat zij het merkt) elke week op te zoeken bij de boekwinkel waar ze is gaan werken na hun breuk.
Op een gegeven moment kan Luc het niet meer aan en moet hij de waarheid onder ogen zien: hij mist Hannah te veel, zonder haar kan en wil hij niet leven. Hij had gedacht dat teruggaan naar Saskia rust zou geven, dat ze samen een gelukkig gezin zouden kunnen vormen, maar het tegendeel is waar. Hij zal een keus moeten maken wat hij nou wil met zijn leven. Maar welke gevolgen zal dit hebben en staat Hannah überhaupt nog open voor een relatie?

Wat was ik blij toen ik hoorde dat er een vervolg kwam op Kom naar huis. Dat verhaal was intens en had weliswaar een afgerond einde, maar ik had het gevoel dat dit niet alles kon zijn, ik had een brok in mijn keel en wilde een ander, gelukkiger, einde voor Luc en Hannah. Gelukkig werd al gauw bekend dat het vervolg Blijf bij mij zou uitkomen en ik was zeer benieuwd hoe alles nu uiteindelijk zou aflopen voor deze twee personages.

Je leest het verhaal vanuit twee perspectieven: Hannah en Luc. Hannah doet haar om met haar verleden om te gaan, ze heeft hulp gezocht. Voordat ze zich weer op de toekomst kan richten, wil ze haar onzekerheden, o.a. veroorzaakt door Noud, een plek zien te geven. Je leeft met haar mee gedurende haar onzekerheden en haar twijfels of ze haar leven goed op een rijtje begint te krijgen. Ze weet zich ook geen raad met de gevoelens die zij nog steeds voor Luc heeft. Zal zij ooit een toekomst met hem kunnen hebben? Ook Luc heeft het erg zwaar, hij probeert het beste te maken van zijn relatie met Saskia, maar hij voelt zich steeds ongelukkiger worden.

Emma Anna weet op een overtuigende manier neer te zetten hoeveel een relatiebreuk, waar je zelf niet achter staat of zelfs toe gedwongen wordt, er in kan hakken. Je wereld stort in en je probeert je leven weer zo goed mogelijk op te pakken. Ze schrijft over de rauwe emoties, de wanhoop, de zoektocht naar geluk en hoe in hoeverre je je leven door anderen laat bepalen. Ik voelde diep mee met de twee gekwelde mensen die proberen het goed proberen te doen en toch vastlopen in hun leven. Ik vond het erg mooi om te zien dat vooral Hannah in dit deel sterker en dapperder is en eindelijk voor zichzelf begint op te komen. Er worden door de schrijfster enkele heftige thema’s behandeld, zoals mishandeling en misbruik. Deze waren soms heftig om te lezen, maar zorgden ervoor dat dit geen oppervlakkig boek is, wat mensen helaas wel eens denken van het genre new adult. Er zijn inderdaad erotische scènes aanwezig in dit boek, maar voeren niet de boventoon.

Het personage Noud is ook weer aanwezig in dit deel, ik had wederom een bloedhekel aan hem. Zijn aanwezigheid zorgt voor extra spanning in het verhaal. Verder is in dit deel ook een nieuw personage: Julian. Ik heb enorm van hem genoten, de scènes met hem zijn erg leuk en ontroerend. Hij maakte het geheel met zijn aanwezigheid weer luchtiger. Blijf bij mij is een waardig en spannend vervolg met onverwachte ontwikkelingen en ik geef het graag 4 sterren.