Omdat ik altijd al de jouwe was

Zaterdag, 25 maart, 2023

Geschreven door: Emma Anna
Artikel door: Demi Stein

Leeftijd zegt niet alles

[Recensie] Marly heeft het niet makkelijk. Als baby werd ze te vondeling gelegd bij het ziekenhuis en sindsdien woont ze in veel verschillende gezinnen. Momenteel woont ze bij een vriendin. Dankzij haar ‘vriend’ Kelvin heeft ze een baantje in een bar, waardoor ze haar huur enigszins kan betalen. Kelvin vindt echter dat hier wat tegenover mag staan… Na een aantal schokkende gebeurtenissen besluit ze om naar een gynaecologenpraktijk te stappen. Alsof het nog niet erger kan, blijkt haar arts ook nog eens een man te zijn.

Robin blijft na het spreekuur denken aan Marly. Toevallig komt hij haar ‘s ochtends tijdens zijn dagelijkse hardlooprondje tegen. Hij merkt aan alles dat Marly zich door het leven heen worstelt en wil haar helpen. Zijn aanbod valt echter niet in goede aarde, begrijpelijk met Marly’s geschiedenis. Hij heeft echter een speciale reden waarom hij extra begaan is met haar, een reden waar zij niks van af weet.

Age gap
Toen ik las dat er een groot leeftijdsverschil zit tussen Marly en Robin vroeg ik mij af of ik wel van deze roman kon gaan genieten. Het ‘Age gap’ thema is er één die ik nog niet eerder las. Onbedoeld had ik al een vooroordeel over Marly en Robin, zonder hun verhaal te kennen. Na het lezen van deze roman kan ik echter stellen dat dit thema mij positief verrast heeft.

Emma Anna heeft een integer, maar heel intiem en hartverwarmend verhaal neergezet. Marly is een onwijs kwetsbaar jonge vrouw van 18 jaar en Robin een volwassen gynaecoloog van ruim in de dertig. Je merkt aan heel zijn gedrag en handelingen dat hij enkel Marly onder zijn vleugels wil nemen, hij heeft écht geen verkeerde bedoelingen. Marly daarentegen voelt toch af en toe twijfels, maar dit is ook niet gek gezien het feit dat haar ervaringen met mannen uitsluitend negatief zijn.

Het verhaal wordt verteld vanuit de perspectieven van Marly en Robin. Doordat je een kijkje krijgt in beide gedachten en gevoelens, krijg je een brede kijk op de hele situatie en krijg je het gevoel alsof je de hoofdpersonages goed kent. Voordat je met dit boek begint, weet je dat de relatie tussen Marly en Robin dieper gaat dan ‘gewone’ vriendschap, dit is dus geen verrassing. De manier waarop Emma Anna echter de groei van deze relatie en de karakters neerzet is ijzersterk. Daar waar relaties regelmatig cliché overkomen, is dit in Omdat ik altijd al de jouwe was niet het geval. Marly en Robin kunnen werkelijk ALLES met elkaar delen en er ontstaat een veilige en warme vriendschap. Uiteindelijk worden ze natuurlijk onbedoeld verliefd op elkaar. Ze groeien op een natuurlijke, maar hartverwarmende manier steeds dichter naar elkaar toe. Robin gedraagt zich continu als een echte heer en krijgt, niet voor niets, de bijnaam ‘Robin Hood’.

Direct voor in het boek staat er een triggerwarning. Er zijn passages over geweld, seksueel misbruik, drugsgebruik, emotionele mishandeling en erotische scènes. Hoewel niet iedereen voorstander is van triggerwarnings, vind ik het een goede keuze om mensen te waarschuwen voor de thema’s die aan bod komen.

De thema’s die in dit boek besproken worden zijn heftig, maar sterk uitgewerkt. Ze zetten je regelmatig aan het denken en gaan onder je huid zitten. Zoals ik al aangaf had ik onbedoeld een vooroordeel over de karakters in dit verhaal. Dit verhaal laat echter weer zien dat een vooroordeel een verkeerde inschatting kan zijn.

Donkere stemmetjes
Vorig jaar las ik Achter hoge bergen van Emma Anna, waarbij ik erachter kwam dat ik enorm fan ben van haar schrijfstijl. Welk onderwerp ook aan bod komt, deze schrijfster doet er voor mijn gevoel alles aan om het realistisch te laten overkomen. Marly en Robin voelen aan als een stel dat bij je in de straat zouden kunnen wonen. Iets wat ik ook mooi vind aan de schrijfwijze van Emma Anna is dat ze laat zien dat het ook oké is om niet oké te zijn. Dit kun je bijvoorbeeld zien door de quote hieronder.

“Het zou verdomd fijn zijn als ik sommige dingen niet had meegemaakt. Want soms lijkt het onmogelijk om het donkere stemmetje in mijn hoofd uit te zetten. En als mensen zoiets zeggen, what doesn´t kill you makes you stronger, is dat vaak om zichzelf een hart onder de riem te steken en het op jou te projecteren, terwijl hun ervaringen heel anders zijn.”

Omdat ik altijd al de jouwe was beschrijft het verhaal van twee gebroken zielen die een veilige plek vinden bij elkaar. Deze roman is zeker een aanrader voor eenieder die graag romantische verhalen leest waar veel diepgang in zit verwerkt en heftige thema’s besproken worden.

Eerder verschenen op meerboekenblog.nl