Recensie: Wie zonder zonde is

Zaterdag, 17 februari, 2024

Geschreven door: Emma Anna
Artikel door: Demi Stein

Verboden liefde

De 22-jarige Anna woont bij haar opa en oma en iedere zondag gaat ze braaf mee naar de kerk. Anna houdt er echter ook van om haar grenzen op te zoeken, zeker ook bij de mannen waarmee ze het bed in duikt. Dit staat haaks op haar thuissituatie, haar opa en oma zijn namelijk zwaar gelovig.

Anna vond het altijd saai om op zondag mee te gaan naar de kerk, maar sinds de nieuwe bijna-dertigjarige Corneel pastoor is geworden, vindt Anna het een stuk interessanter.

Corneel leeft al zijn hele leven celibatair. Hij wil graag vasthouden aan de geloften die hij ooit heeft afgelegd, maar wanneer Anna in zijn leven verschijnt, wordt dit een stuk lastiger. De aantrekkingskracht tussen Anna en Corneel is onmogelijk te negeren.

Gewaagde relatie
Wanneer je de samenvatting leest wordt je direct duidelijk dat de keuze om een relatie te beschrijven tussen Anna en Corneel een zeer gewaagde keuze is. Vooraan in het boek staat er ook een trigger warning: “Dit boek bevat heftige thema’s die mensen die hier gevoelig voor zijn kunnen triggeren. Extra voorzichtigheid geboden als je worstelt met onderwerpen zoals zelfbeschadiging, grooming, seksueel misbruik, stalkgedrag of religieus trauma. Dit verhaal is eh, niet politiek correct dus.” – En daar is geen woord aan gelogen. Ik plaats deze ’trigger warning’ bewust bij want, hoewel ik het zelf een prachtige roman vind, is het zeker een verhaal dat niet voor iedereen geschikt is.

Zowel Anna als Corneel zijn karakters die erg interessant zijn. Anna heeft haar moeder verloren en woont dus bij haar opa en oma, ook om zo voor haar oma te kunnen zorgen. Ondanks dat opa en oma zwaar gelovig zijn, laat Anna zich niet remmen in het ontdekken van de wereld en in het bijzonder het opdoen van ervaring met diverse mannen. Nooit heeft ze een ‘echte’ connectie gevoeld met een man, het ging enkel om de seks. Corneel leeft zijn hele leven al celibatair en dat alleen al is een interessant thema. Daarnaast wordt zijn karakter neergezet als een open-minded en liefdevolle man, wat een intrigerende combinatie. De personages maken Wie zonder zonde is is daarom al erg vermakelijk.

Emma Anna is een Nederlandse schrijver met al heel wat titels op haar naam. Ze staat bekend om het beschrijven van relaties die op het eerste oog verkeerd lijken of discussies kunnen oproepen. Met haar eigenzinnige romantische verhalen, waar ze veel diepgang in verwerkt, heeft ze in de loop der jaren vele fans vergaard. Wie zonder zonde is, is het eerste boek dat ze via uitgeverij April Books uitgeeft. In maart verschijnt daar haar volgende boek, Wat als jij en ik.

Relatieontwikkeling
Een relatie tussen een pastoor en een dorpsmeisje is natuurlijk hartstikke ‘fout’. Voordat ik begon aan het boek was ik dan ook sceptisch. Ik hou niet van taboes, maar dit was wel een relatie waarbij je je kunt afvragen of het wel goed uitgewerkt kan worden. Emma Anna weet de lezer gelukkig positief te verrassen!

Anna en Corneel groeien op een hele natuurlijke manier naar elkaar toe. Het start met een hulpvraag, waardoor ze samen meer tijd besteden, waaruit een vriendschap groeit die uiteindelijk zich nog verder ontwikkelt. Corneel probeert Anna de hele tijd respectvol te behandelen en vanuit zijn geloof te denken, maar kan op een gegeven moment niet meer om zijn gevoelens heen draaien. Corneel maakt ook keuzes waar ik in eerste instantie de kriebels van krijg, in negatieve zin. Emma Anna weet haar karakters echter zo te belichten dat je er toch weer een andere kijk op krijgt, wat ik een knap staaltje schrijfwerk vind.

Respectvol
Hoewel de relatie in feite verboden is en er behoorlijk wat expliciete scènes in het boek verwerkt zitten, is het verhaal van Anna en Corneel ook erg respectvol geschreven. Anna twijfelt enorm aan haar geloof en Corneel worstelt met zijn gevoelens voor Anna en het vasthouden aan geloften, toch komt dit geen enkel moment onrespectvol over en wordt de kerk ook niet in een slecht daglicht geplaatst. Je krijgt als lezer een kijkje in een zeer bijzondere romantische relatie die wrijving en discussie veroorzaakt, maar ook ontzettend hartverwarmend en mooi is.

De schrijfstijl van Emma Anna is toegankelijk, maar wel zeer gedetailleerd. Ik kan dan ook bevestigen dat de spoiler warning zeker gewenst is, dus dit is wel iets om rekening mee te houden. Wie zonder zonde is is zeker een aanrader voor lezers die over een bijzonder liefdesverhaal willen lezen en de nodige ‘spice’ kunnen waarderen.