Semper Fi

Vrijdag, 13 november, 2020

Geschreven door: Ellen Lina
Artikel door: Esther Flameling

Op uitnodiging van Ellen Lina mag ik voor Perfecte Buren meedoen aan de blogtour van Semper Fi. Ondertussen heb ik alle boeken van Ellen gelezen en geef dan ook graag mijn mening over haar nieuwste boek.

Het verhaal gaat over schrijfster Helena die haar vijftiende thriller genaamd ‘Nemesis’ wil gaan uitgeven. De titel van haar boek heeft de betekenis ‘naar de godin van de gerechtvaardigde straf’. En dat is geen toevallig gekozen titel.

‘Nemesis is in de Griekse mythologie de meedogenloze godin van de gerechtigde wraak. Het betekent letterlijk: het toekennen of uitdelen van de verdiende straf.’ Bladzijde 23

Helena en Kim zijn achttien wanneer ze op kamers gaan wonen in Amsterdam. Jong en onwetend over wat de grote stad allemaal brengen zou. Helena is een meisje dat literatuurwetenschappen gaat studeren, Kim is expressief, uitgelaten en gaat de modevakschool doen. De twee tegenpolen zijn desondanks al heel erg lang vriendinnen. Kim staat bekend als een behoorlijke losbol en houdt van stappen. Helena is een veel rustiger persoon, ze blijft daarom ook vaak liever thuis. Kim gaat op een avond uit met een zekere James en komt vervolgens nooit meer thuis van haar date.

Het Semper Fi netwerk (Semper Fidelis) bestaat uit een groep van tien jongens: Kyle, Daan, Edwin, Jan, Niels, Peter, Damian, Leo, Kjell en James. De jongens zijn allemaal studenten en bedenken een manier om snel geld te verdienen. Zaken die het daglicht niet konden verdragen bleven lange tijd onopgemerkt terwijl er grof geld werd verdiend. De verdwijningszaak van Kim brengt Semper Fi onder de aandacht van de politie en er volgen behalve aanhoudingen op een gegeven moment zelfs veroordelingen. Zo krijgt James de langste straf en moet 19 jaar zitten.

Bijna 20 jaar later is Kim nog steeds niet gevonden. In de loop der jaren heeft Helena haar schrijf carrière opgebouwd. Ze is getrouwd met Kjell en samen hebben ze een achttienjarige zoon, Senn. Helena heeft ‘Nemesis’ geschreven om te vertellen wat er destijds is gebeurd in Amsterdam. Het schrijven werkte voor haar in eerste instantie therapeutisch en hielp de heftige gebeurtenissen zo goed als mogelijk te verwerken. Dagelijks ondervindt Helena nog steeds last van wat er toen is voorgevallen. Op het moment dat Helena ‘Nemesis’ wil uitgeven gebeuren er ineens allemaal vreemde dingen en krijgt ze dreigementen die te maken hebben met het boek. Het gaat zelfs zo ver dat haar auto wordt opgeblazen. Dit maakt het, voor haar en haar gezin, erg riskant om het boek uit te geven. Besluit ze toe te geven aan de druk of zet ze door, met alle gevolgen van dien?

Tijdens het lezen voelde ik echt die spanning bij Helena, waarom ze zo twijfelde over het wel of niet uitgeven van dit belangrijke verhaal. Ze heeft zo ontzettend veel meegemaakt dat het compleet logisch is hoe ze emotioneel ze is. Hoe haar zoon reageerde op een bepaalde gebeurtenis kwam heel goed en realistisch over. Ellen beschrijft de dingen zoals ze ook echt zouden kunnen gaan, niet over de top of ver van je bed. Gewoon de realiteit die helaas iedereen zomaar zou kunnen overkomen.

Semper Fi is duidelijk verdeeld in hoofdstukken die zich in het heden en verleden afspelen. Doordat dit mooi wordt afgewisseld blijft het continu spannend. Elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger zodat je wel door wil blijven lezen. Het verhaal wordt verteld in de ‘ik’ vorm vanuit het perspectief van Helena. De overige karakters komen ook goed tot leven in het verhaal, je leeft met ze mee, of ze nu welwillend zijn of niet. Je snapt waarom er door de betrokken personen bepaalde beslissingen genomen worden. Sommige gebeurtenissen worden zo gedetailleerd en schokkend beschreven dat het lijkt alsof het allemaal echt is, maar dat is het gelukkig niet.

Deze thriller blijft nog lang in je hoofd hangen omdat het een onderwerp betreft dat behalve schokkend helaas ook de harde waarheid is voor sommige vrouwen. De straffen die worden opgelegd bij dergelijke gruweldaden, ook die de jongens in het verhaal krijgen, zijn veel te laag. Dat is de realiteit die zich niet beperkt tot een boek maar ook in het echte leven voorkomt. Semper Fi is een verhaal waarover je met elkaar in gesprek gaat en tot nadenken aanzet wanneer het boek uit is. Als je dat voor elkaar krijgt als auteur dan heb je goed werk afgeleverd.

Semper Fi is een super goede thriller van de hand van Ellen. Dit is inmiddels haar 7e boek en ze blijft zichzelf mijn inziens steeds weer overtreffen. Wat is dit een ongelofelijk spannend verhaal, ik heb het gelezen met kippenvel over mijn hele lijf. Echt een verhaal dat je niet meer weg kan leggen, al zou je het willen. Je moét weten hoe het afloopt. Het is gewoon een gruwelijk goed boek. Dit boek krijgt van mij daarom 5 mooie sterren.

Crash

Auteur:
Ellen Lina