De burgerwacht

Donderdag, 17 februari, 2022

Geschreven door: Ellen Lina
Artikel door: Patrice van Trigt

‘Niemand kan de mensen in Berkendijk iets maken, want Berkendijk heeft de burgerwacht.’

[Recensie] Kayleigh is 32, de hoofdpersonage in dit verhaal, en zij keert na bijna twintig jaar terug naar Berkendijk, haar geboortedorp. Eenmaal thuis merkt ze dat er veel is veranderd, maar ook veel niet. Het heden en verleden herinneren haar continu aan alles wat eraan heeft bijgedragen waardoor ze destijds is vertrokken. Er is geen ontkomen aan.

Vanaf de proloog ligt de nadruk al meteen op de spanning, je voelt de (doods)angst zich onder je huid nestelen. Tijdens het lezen verdween dat gevoel niet.

Het fruitteeltbedrijf van haar ouders heeft in de jaren een enorme groei doorgemaakt dankzij het harde werk van haar vader en Sam. De laatste tijd is er geen fijn gevoel om van dit succes te genieten. Het eens zo serene dorp wordt namelijk al een tijdje geteisterd door criminele activiteiten waarbij zelfs slachtoffers zijn gevallen. Op initiatief van een aantal dorpsbewoners is er een burgerwacht opgericht in de hoop dat het een preventieve uitwerking heeft.

Kayleigh heeft als kapitein bij de landmacht veel meegemaakt, iets dat haar niet in de koude kleren is gaan zitten, ze draait haar hand niet om voor wat actie. Ze blijkt al snel een welkome aanwinst voor de burgerwacht te zijn. En dat is precies op tijd want er gebeuren allerlei dingen die elkaar in een flink tempo opvolgen. De onrust in het dorp neemt steeds verder toe. Het lijkt sinds de thuiskomst van Kayleigh alleen maar erger te worden. Puur toeval toch? Hoe dan ook voltrekt zich keer op keer een nachtmerrie waar Kayleigh uiteindelijk nauw betrokken raakt. Berkendijk ontpopt zich als een waar horrordorp.

‘Zij was mijn alles, mijn hele leven. Toen ze vertrok brak ze niet alleen mijn hart, maar knapte er ook iets in mijn hoofd.’

Deze zin is veelomvattend en behoorlijk onheilspellend. Passages vanuit een duidelijk gefrustreerd perspectief voorspellen dan ook niet veel goeds. Het is duidelijk dat er een behoorlijk geobsedeerd persoon schuilgaat achter zeer duistere gedachten. Wat deze persoon wil en doet wordt gaandeweg steeds duidelijker, ook het waarom. Ondanks dat je steeds meer te weten komt over de beweegredenen, is de spanning er niet minder om, integendeel zelfs. Naarmate het verhaal vordert neemt de onderhuidse spanning steeds verder toe en krijg je de ruimte een idee te vormen hoe de vork in de steel zit. Des te verassend dat je richting de plot een aantal keren alsnog op het verkeerde spoor wordt gezet, knap gedaan! Dit is een thriller die zich niet laat voorspellen en dat is een pluspunt.

De burgerwacht is een verhaal dat heel echt aanvoelt. Zowel de personages, ieder met zijn of haar verhaal, als de sfeerschetsen zijn levensecht. Dat Ellen Lina haar hand niet omdraait voor verregaande scenario’s die kippenvel bezorgen of zelfs wat akelige momenten maken deze thriller alleen maar nóg spannender. Dat ze dat kan heeft ze eerder ook al bewezen met haar thrillers Chaos, Gefaald, Koningslaan en Semper Fi. Het is dan ook geoorloofd te zeggen dat Lina zich heeft ontpopt tot een thrillerauteur van hoge klasse, maar ook haar romans zijn geweldig. Met De burgerwacht heeft ze haar eerste boek bij uitgeverij De Fontein uitgebracht en laat dat hopelijk de introductie bij het grote publiek betekenen. Als je van thrillers houdt, dan mag Ellen Lina niet op je leesstapel ontbreken!

‘Gevoelloos zijn is veel enger dan bang zijn, of ergens nerveus voor zijn.’

Dit achtste boek van deze auteur is geïnspireerd op een burgerinitiatief in ons eigen land. Bij het raadplegen van Google komt een recent nieuwsbericht naar boven. “Leden van de appgroep Neder-Betuwe hebben maandagavond in samenwerking met de politie een verdachte van inbraak in Ochten achterhaald. De verdachte, een 29-jarige man zonder vast woonadres, reed zichzelf volgens de appgroep klem nabij de snelweg A15. Hij werd daarna overmeesterd en overgedragen aan de politie. (De Gelderlander 21/9/2021)”

Een regio waar door bezuinigingen de politie niet overal binnen no time ter plaatse kan zijn roept om andere maatregelen. Vooral wanneer er ongeregeldheden plaatsvinden die de veiligheid van de bewoners in gevaar brengt. Dit concept heeft Ellen Lina gebruikt om een bijzonder goede thriller te schrijven. Bijzonder als in origineel en vernieuwend, goed omdat het een spannend verhaal betreft dat het huidige klimaat heel nauwkeurig benadert. De meer dan soepele schrijfstijl zorgt er vervolgens voor dat je blijft lezen. Nadeel daarvan is dat je het boek dus ook zo uit hebt.

Al bij al heb ik genoten van deze steengoede thriller. Ellen Lina heeft de lat nu wel heel hoog gelegd voor zichzelf. Ik kijk al uit naar haar volgende! 5 sterren.

Crash

Auteur: