De perfecte engel

Donderdag, 20 mei, 2021

Geschreven door: Eva Nagelkerke
Artikel door: Patrice van Trigt

Een fijn boek en zeker aan te raden

[Recensie] Min of meer noodgedwongen verhuist Lisa met haar dochtertje Ariël van Amsterdam naar Eemnes. Ze neemt haar intrek bij een jong gezin op het plattenland. Sander en Noëlle Raven hebben een dochtertje. Bo is van dezelfde leeftijd als Ariël en de meisjes kunnen het meteen goed vinden. De reden dat Sander en Noëlle een inwonende nanny zochten is om Noëlle wat meer lucht te geven. De laatste jaren waren een emotionele uitputtingsslag voor het echtpaar en vooral Sander hoopt dat de komst van Lisa hen wat rust brengt. Zijn gedachte is dat zijn vrouw zich vooral loskoppelt van Bo en weer wat voor zichzelf onderneemt. Noëlle heeft namelijk de neiging om door te slaan in haar bezorgdheid rondom hun kleine meid. Haar hele leven draait om Bo, ze lijkt wel geobsedeerd en is overdreven beschermend.

Het valt Lisa ook op dat de band tussen Noëlle en Bo heel anders is dan die van haar en Ariël. Waar haar dochtertje ondernemend en vrij is, lijkt Bo wel angstig en constant op haar hoede. Iets wat totaal niet past bij een kind van vijf jaar oud. Lisa maakt zich dan ook zorgen over het welzijn van het meisje. Vanaf haar komst in de luxe woonboerderij voelt Lisa zich niet op haar gemak. Er is sprake van een bepaalde vibe in het huis, en om het gezin, iets dat ze niet kan plaatsen. Wanneer er een aantal vreemde dingen gebeuren in huis, wordt dit gevoel alleen maar bevestigd. Het neemt dusdanige vormen aan dat het niet langer verantwoord is en gevaarlijke situaties met zich meebrengt.

Vanuit een steeds wisselend perspectief nemen de auteurs je in een hoog maar aangenaam ritme mee in de levens van de hoofdpersonages. Vanaf het begin voel je dat er iets niet klopt. De cursieve passages versterken dat gevoel alleen maar. Hier is iets heel creepy aan de hand, je ziet het niet maar het is duidelijk aanwezig. Lisa ervaart dat net zo, maar staat daarin wel alleen. Terwijl Sander alles doet om het leven van zijn geliefde Noëlle meer inhoud te geven lukt het haar maar moeilijk om zich aan de moederrol te bevrijden. Kleine Bo gaat gebukt onder onnatuurlijk gedrag voor een kind en dat baart Lisa enorme zorgen.

Er hangt een beklemmende sfeer, iets duisters, rondom dit gezin. Die onderhuidse spanning komt goed over en blijft het gehele verhaal fier overeind staan. Op ongeveer 1/3 realiseerde ik me ineens dat het boek me deed denken aan de vroegere boeken van Nicci French. Het kwam me enigszins wel bekend, en vertrouwd, voor. En dat is een compliment. De perfecte engel had ik dan ook in no-time uit. Het leestempo ligt hoog, de schrijfstijl is ongecompliceerd en zeer toegankelijk.

Geschiedenis Magazine

Doordat het verhaal korte hoofdstukken bevat vlieg je echt door het boek heen. De personages zijn interessant en op een bepaald moment nagenoeg allemaal verdacht. De uiteindelijke plotwending had ik eerder wel even in mijn hoofd maar kwam toch als verrassing. Goed gedaan! Deze thriller is niet tenenkrommend spannend maar is doorspekt van een continu aanwezig onbehaaglijk sfeer. De beeldende omgevingsschetsen en heftige emoties voegen daar nog eens extra aan toe. Sommige zaken die worden benoemd had ik graag nog iets meer uitgewerkt gezien, daar bleef ik uiteindelijk nog op mijn honger zitten. Maar goed, dat is niet anders.

Al bij al vond ik De perfecte engel een heel fijn boek om te lezen. Het is geen angstaanjagende of bloedstollende thriller maar wel een spannend verhaal. Na het lezen bleef het gevoel bestaan dat dit vooral een boek is voor vrouwen. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat alle hoofdrolspelers vrouw zijn en dat het verhaal vanuit hun perspectief wordt verteld. Dit hoeft geen belemmering te zijn voor mannelijke lezers, het was gewoon iets dat mij op is gevallen. Deze lekkere thriller krijgt van mij 3,5 dikke sterren. Een fijn boek en zeker aan te raden.

Niet mijn droom

Stille wateren

De perfecte engel