Boer Boris een paard voor Sinterklaas

Woensdag, 27 november, 2019

Geschreven door: Ted van Lieshout, Philip Hopman
Artikel door: Annelien Kruithof

Een leuk en grappig boek binnen het Sinterklaas thema

[Recensie] Een sinterklaasboek waarin Sint en de Pieten enkel op de laatste pagina voorkomen. Het verhaal is mede hierdoor wel zeer origineel en zoals we al van andere boeken over boer Boris gewend zijn, is het verhaal grappig en zijn de illustraties zeer aantrekkelijk. Hopman gebruikt veel kleuren zonder dat het hysterisch wordt. Wel is er erg veel te zien op de paginagrote tekeningen. Ik kan mij voorstellen dat kinderen niet uitgekeken raken. Ook is het ontzettend leuk om als volwassene met een kind in gesprek te gaan over al die dingen die te zien zijn. Gekeken naar de platen zullen de gespreksonderwerpen vaker niet dan wel Sinterklaas gerelateerd zijn. Het boek weet wel boeiend te blijven.

Het rijmen in een prentenboek slaat vaak aan heb ik ervaren. In dit boek staan de zinnen gelukkig vaak per twee. Na die twee zinnen is vervolgens een lege regel waarna er nog twee zinnen komen. Af en toe komt het voor dat er een ‘blok’ tekst afgebeeld staat. Dit zijn zes of acht zinnen achter elkaar zonder lege regel er tussen. Dit vond ik zelf minder prettig tijdens het voorlezen. Het verhaal is erg leuk en zoals gezegd ook origineel. Het paard van Sinterklaas is gevallen en hinkt waardoor hij niet het dak op kan. Knol, het paard van boer Boris, gaat vervolgens oefenen om deze taak over te nemen. Dat is nog niet zo makkelijk! Gelukkig krijgt hij hulp uit (voor mij) onverwachte hoek.

Dat Sinterklaas en de Pieten niet centraal staan in dit boek helpt wel mee aan het omzeilen van de discussies die al jarenlang gevoerd worden. Wel lekker want niemand kan in dat opzicht iets op te merken hebben. We raakten alleen niet echt in de Sinterklaas-sfeer met dit boek, daarvoor zitten er echt te weinig Sinterklaas-elementen in. Wel is het een leuk en grappig boek binnen het Sinterklaas thema, waar veel kinderen plezier aan zullen beleven. 4 sterren voor Boer Boris, een paard voor Sinterklaas.