Bureau Speurneus en de junglebende

Zaterdag, 3 december, 2022

Geschreven door: Jozua Douglas, Geert Gratama
Artikel door: Sanne de Jong

Op avontuur in de jungle van Costa Banana

[Recensie] Bureau Speurneus is helemaal klaar voor een nieuwe detective-klus! In het tweede boek van de Bureau Speurneus-serie gaat Lev met zijn vader meneer De Bruin naar de jungle van Costa Banana. Een nieuw avontuur met nieuwe schurken en raadsels, en weer net zo spannend als de vorige keer!

In de krant wordt er een oproep gedaan voor een detective-opdracht. Meneer De Bruin laat dit natuurlijk absoluut niet aan zich voorbij gaan, want zijn detectivebureau is de beste van de stad. Niemand is zo’n goede detective als zijn zoon Lev. De opdracht is simpel: vindt de vermiste Cor de Haan terug in de jungle van Costa Banana. Maar deze klus is niet een one mans job, het is een soort wedstrijd waar alle bekende detectives van het stadje Dinkelberg aan meedoen. Lev vertrouwt het niet en de roept de hulp van zijn vrienden in. Met z’n allen gaan ze naar Costa Banana, waar allerlei problemen op hun wachten…

Als je begint met lezen, worden eerst de belangrijkste personages aan je voorgesteld. Daarbij worden er een paar dingen verteld die in het eerste boek zijn gebeurd, zonder dat er spoilers worden gegeven. Zo ben je op de hoogte van eventuele relevante informatie van het eerste boek Bureau Speurneus en de boekenmaffia, wat misschien handig is om te weten voor dit tweede deel. Maar geen zorgen, het eerste boek uit deze serie kan je nog steeds prima lezen.

Daarna word je meteen het verhaal ingetrokken. Je leest over de advertentie in de krant en al snel zitten meneer De Bruin en Lev met alle andere bekende detectives van Dinkelberg bij Arie de Haan op de bank. Er is geen sprake van een saaie opbouw of inleiding, je bevindt je meteen in het avontuur. Ook wordt Costa Banana erbij betrokken, want daar is Cor verdwenen. Er wordt wat meer over dit bijzondere eiland vertelt, bijvoorbeeld dat ze er een Super Geheime Dienst hebben en volgens Arie is er een dikke tator (dictator). Dit is heel handig als je, net zoals ik, de Costa Banana-serie niet hebt gelezen.

“Ja toch? Niet dan?”
Van de personages uit het eerste deel had je misschien al een goed beeld, maar ook de nieuwe personages zijn weer uitstekend neergezet. Zo wordt Arie bijvoorbeeld goed gevormd. Mede door zijn platte accent krijg je als lezer een beeld van een rijk, goedkoop type, die misschien niet altijd helemaal eerlijk is. Ook de zinnen als “Ja toch? Niet dan?” zijn grappige toevoegingen.

In vergelijking met Bureau Speurneus en de boekenmaffia bevat dit tweede deel iets minder plottwists, waardoor het wat voorspelbaarder is en iets minder spannend. Dit betekent niet dat je meteen doorhebt wat er gaat gebeuren of dat er helemaal geen plottwists in te vinden zijn, het is naar mijn mening alleen iets minder sterk gedaan in vergelijking met het eerste deel.

Verder zijn er tussendoor kleine verwijzingen naar ‘lezen’ toegevoegd. Lev luistert bijvoorbeeld naar een luisterboek op weg naar het vliegveld en Yara leest superveel boeken. Dit wordt als iets leuks en goeds neergezet, want Yara is slim en weet heel veel omdat ze zo veel leest. Hopelijk bevordert dit onbewust (of juist heel direct) lezen bij jonge lezers.

En niet geheel onbelangrijk: wil jij (of een van je kinderen) je boekpresentatie over dit boek of een van de andere boeken van Jozua Douglas houden? Neem dan een kijkje op de website van Uitgeverij De Fontein en vind allerlei tips en een spreekbeurtpakket.

Leesfragment

—

Eerder verschenen op Sann.books