De drakenprofetie

Zaterdag, 23 oktober, 2021

Geschreven door: Tui T. Sutherland
Artikel door: Joost Zuijderduijn

“Dit eerste avontuur is maar het topje van de ijsberg”

[Recensie] Tijdens mijn vakantie in Brussel kwam ik in de boekhandel een Engels boek tegen over draken, waar een hele serie van is verschenen. Ik stond te springen om het boek te kopen, maar wilde niet meteen beginnen aan zo’n lange serie in het Engels. Dat was een goede beslissing, want nu kan ik juist deze mooie drakenserie in het Nederlands gaan verzamelen! Vleugels van Vuur is een drakenserie met prachtige covers, maar is de inhoud net zo leuk?

Wat is het toch uniek om voor een keertje niet vanuit het perspectief van mensen te lezen, maar juist vanuit het perspectief van draken! In dit spannende avontuur volg je vijf draken waar de hoop op is gevestigd, zij moeten namelijk volgens de profetie de oorlog stoppen. Helaas is een ei gesneuveld en moest daarvoor een vervanging komen, waardoor deze vijf draken niet de meest sterke en imposante draken zijn. Klei kan nog redelijk goed vechten, maar de rest heeft veel moeite met hun opleiding. Er is een draak die helemaal niet lijkt de draken van zijn soort, een andere draak heeft misschien niet de krachten die soortgenoten wel hebben en er is een regendraak waarvan de soort juist als minderwaardig wordt gezien. De vijf jonge draken hebben ook niet de buitenwereld gezien, waardoor alles wat ze meemaken heel intens aanvoelt. Het is doodeng, opwindend, spannend en adembenemend voor de vijf jonge draken, maar ze doen er alles aan om elkaar te beschermen!

Op het begin vond ik het iets lastig om de draken uit elkaar te houden. Niet vanuit hun uiterlijk – elke soort draak heeft unieke kenmerken en talenten, die aan het begin van het boek ook nog eens worden omschreven inclusief illustratie – , maar meer vanuit hun persoonlijkheid. Met alleen al hun namen kan je al afleiden met wat voor soort draak je te maken hebt, maar ik vond het juist moeilijk om elke persoonlijkheid goed te zien. Gelukkig was dat niet van al te lange duur, want gaandeweg het verhaal gaat je steeds meer het karakter zien van de draken. Klei is een dappere maar bescheiden draak, die zich bekommert om zijn mededraken, waar van niet elke draak heel sterk is. Tsunami is juist een eigenwijze en sassy draak, terwijl andere draken juist heel slim, angstig of mysterieus zijn.

De zeven drakensoorten zijn heel fascinerend om te zien, en dan te bedenken dat we nog veel meer kunnen ontdekken van alle soorten draken. Zo zijn er een paar draken die nauwelijks aan bod komen in het boek, waardoor er ruimte is voor veel meer uitbreiding. Na dit deel heb je nog maar een klein gedeelte gezien van de hele wereld, en het lijkt me geweldig om te zien hoe alle drakensamenlevingen functioneren. Dit eerste avontuur is maar het topje van de ijsberg, dus ik kan niet wachten op meer belevenissen van de vijf draken.

Ik heb mij echt enorm vermaakt tijdens het lezen van dit boek. Door de schrijfstijl waan je je helemaal in een fantasy wereld, weten de draken heel aansprekend te zijn en door alle verschillende soorten draken weet je nu al dat je veel worldbuilding kan verwachten. De vijf draken groeien nu al enorm tijdens hun reis, die gaan nog heel wat spannende avonturen tegemoet! De Drakenprofetie is een geslaagde deel van een drakenavontuur dat je maar al te graag wilt beleven!

Eerder verschenen op NerdyGeekyFanboy