Vleugels van Vuur 2 - De terugkeer van de troonopvolger

Zaterdag, 17 december, 2022

Geschreven door: Tui T. Sutherland
Artikel door: Ramona van den Berg

Het verhaal laat zich makkelijk lezen en de spanning loopt steeds hoger op

[Recensie] In dit tweede deel van de Vleugels en Vuur-serie gaan we met Tsunami naar het Zeevleugel rijk. Het rijk waar zij toebehoort. Zij is de verloren prinses doordat het ei waar Tsunami in zat gestolen is vroeger. Ze is echter dolgelukkig wanneer zij zich bij haar soortgenoten kan voegen. Haar moeder en zusje Anemoon zijn dolblij met haar komst. Al snel zijn Anemoon en Tsunami niet alleen zusjes maar ook vriendinnen. De band is er direct.

Maar ook hier in zee is het allemaal niet zo perfect als dat het lijkt. De oorlog gaat gestaag door en dan is er ook nog iemand die het gemunt heeft op Tsunami. Maar samen met haar profetie vrienden probeert ze de bovenste steen boven te halen en mensen te laten inzien dat niet iedereen is zoals ze zich voor doen.

Stoere meid
In dit tweede deel zit voor mijn gevoel meer spanning. De schijnwerper wordt vooral op Tsunami gericht. Zij leert haar familie en soortgenoten kennen, maar blijft verbonden met haar vrienden. Ze is een stoere meid die weet wat er speelt en waar niet snel mee te sollen valt. De schrijver weet haar mooi neer te zetten op deze manier. Het feit dat er bepaalde draken zijn die zich anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn past niet in het straatje van Tsunami. Zij kan absoluut niet tegen onrecht en onmacht. Vertrouwen in haar vrienden staat voorop, daar durft ze de wereld om te verwedden. En samen met haar vrienden probeert zij het ei te beschermen dat toebehoort aan haar moeder.

Waar ik bij het eerste deel wat moeilijk door de namen kwam had ik daar in dit deel geen last van. Net zoals het voorgaande worden alle drakensoorten weer uitgelegd aan de lezer. Ook krijgen we een mooie kaart te zien waar de rijken op afgebeeld staan. Zo weet je een beetje waar je je waant tijdens het lezen van het verhaal. Het verhaal laat zich makkelijk lezen en de spanning loopt steeds hoger op. Voor mij is dit tweede deel nog beter dan het eerste. En stiekem kijk ik alweer uit naar het derde deel.

Eerder verschenen op Ramonaleest