De gunst

Vrijdag, 6 mei, 2022

Geschreven door: Nicci French
Artikel door: Jeannie Bertens

Een gedeeld geheim

[Recensie] Nicci French is het pseudoniem van Nicci Gerard en Sean French, een schrijvend echtpaar. Ze schrijven voornamelijk psychologische thrillers. Met het verschijnen van hun nieuwste boek, De gunst, vieren zij ook hun 25-jarig schrijversjubileum. Grote bekendheid verwierven ze met de Frieda Klein-serie waarin psychoanalytica Frieda Klein de hoofdrol speelt. Na de afronding van deze serie in 2018 hebben ze zich weer toegelegd op standalones. Vorig jaar verscheen Wie niet horen wil.

Jude heeft een druk leven als geriater, ze woont samen met Nat, ze zijn hun huwelijk aan het voorbereiden dat in januari plaats zal vinden. Op een dag, na een uitputtende dienst in het ziekenhuis, staat ineens een oude bekende op Jude te wachten: Liam, haar eerste liefde. Ze hebben elkaar in geen jaren gezien en Jude is dan ook erg verrast. Temeer omdat Liam haar vraagt iets voor hem te doen, een gunst waar niemand iets van mag weten. Ondanks haar twijfels, stemt Jude toe. Ze verzint een smoes voor Nat en vertrekt met de auto van Liam en zijn spullen naar een verlaten cottage op het platteland.

Liam komt later met de trein, Jude zal hem daar ophalen. Maar Liam zit niet in de trein, sterker nog, hij zal nooit meer in de trein zitten want diezelfde avond nog wordt hij dood gevonden. En dan verandert de wereld van Jude in een nachtmerrie. De politie vindt haar die nacht nog in het cottage en gelooft haar verhaal overduidelijk niet. Ze wordt ineens een paria, niemand gelooft haar, ook Nat niet. De media storten zich op het smeuïge verhaal van hun tienerliefde die nu een dodelijk vervolg lijkt te hebben. Jude raakt verstrikt in het leven van Liam dat zoveel anders was dan het hare. Zal zijn dood ervoor zorgen dat ook Jude ten onder gaat?

Nicci French weet als geen ander de psyche van de personages goed in een thriller te verwerken. Met name Jude wordt goed uitgewerkt, je leeft met haar mee wanneer ze wordt ondergedompeld in emoties. Toch voel ik ook wat irritatie bij haar persoon. Ze maakt ronduit domme keuzes die eigenlijk helemaal niet bij haar karakter passen. Die keuzes worden dan wél weer goed uitgewerkt maar toch blijft er iets wringen. De spanning, vaak zo kenmerkend voor hun boeken, blijft ook grotendeels weg. En zelfs de ontknoping kan me niet helemaal bekoren. Is het dan een slecht boek? Nee, natuurlijk niet. Je merkt aan alles dat hier een goed schrijvend duo bezig is geweest. De karakters zijn zeer goed uitgewerkt, van de perfect lijkende Jude tot de verknipte personages die met Liam in één huis woonden. Maar of het daarmee een literaire thriller is, daar twijfel ik toch sterk aan. Drie sterren voor een boek waar mijns inziens meer in had gezeten.

Heeft iemand Charlotte Salter gezien?

In hechtenis

De gunst