De mooiste dag van je leven

Woensdag, 28 augustus, 2019

Geschreven door: Tamara Haagmans
Artikel door: Bren De Wit

Een goed geloofwaardig verhaal

“En dan kijk ik in zijn ogen. De grootste fout die ik kon maken, want ik kan mezelf niet tegenhouden als de woorden bij het zien van zielige blik over mijn lippen komen. ‘Ja, waarom ook niet.”

[Recensie] Krista is een spontane vrouw van achtentwintig en werkt in de kringloop winkel Ratjetoe, van Silvia, de beste vriendin van haar moeder. Op een dag roept haar collega Marthe haar volledig enthousiast toe dat ze toch echt moet komen kijken wat er dit keer is binnengekomen. Krista heeft hier eigenlijk helemaal geen zin in, ze heeft dat overlopende enthousiasme niet meer zo voor de nieuw binnen gekomen spullen, nadat ze nu al zo’n twee jaar werkzaam is bij Ratjetoe. Toch laat ze zich overhalen om te gaan kijken en tot haar verbazing zit daar inderdaad wel iets heel erg moois in een van de dozen. Het is een prachtige nieuwe bruidsjurk. Marthe weet Krista over te halen de jurk te passen en in een opwelling besluit ze de jurk te kopen. Ondanks dat Krista zo single is als wat en dus helemaal geen bruidsjurk nodig heeft. Van Silvia mag ze dan voor 25 euro de gehele doos met jurk en al meenemen.

Eenmaal thuis kijkt Krista de rest van de doos door en daar vind ze toch wel erg persoonlijke items, zoals de trouwgeloftes en ook een peperdure trouwring. Iets in haar zegt dat ze op zoek moet gaan naar de eigenaar van de doos, dat het niet de bedoeling kan zijn geweest dat dit bij de kringloop terecht is gekomen. Ze loopt allerlei nummers na en komt zo per berichtje in contact met de rechtmatige eigenaar. Ze spreekt af in een lunchroom om zo de doos weer terug te kunnen geven. Ze is behoorlijk verbaasd als blijkt dat het om een man gaat, Roy. Hij vertelt haar in het kort een gedeelte van het tragische verhaal waarom de jurk nooit gedragen is geweest. Roy wil Krista graag bedanken dat ze ervoor heeft gezorgd dat hij alles weer terug heeft. Hij is haar zo intens dankbaar. Zo blijven ze contact met elkaar houden en bloeit er langzamerhand iets moois tussen ze op, maar is dit wel zo verstandig? Is Roy hier al wel aan toe en kan Krista haar verleden los laten en Roy de waarheid vertellen?

“Het is zo’n perfect moment waarop we allebei niets zeggen, omdat er niets is dat dit moment beter kan maken.”

De mooiste dag van je leven was precies het juiste boek op het juiste moment. Soms heb je gewoon van die momenten dat je even opgevrolijkt wilt worden en dan natuurlijk het liefste met een fijn boek. Want wat is het een druilerig weer de laatste tijd. Ik begon de zomer heel erg te missen en had behoefte aan wat leuks. En daar was dan dit boek van Tamara Haagmans. Ik pakte het op en legde het eigenlijk niet meer weg tot ik hem uit had. Wat een fijn verhaal is dit, je ziet alles zo voor je gebeuren, het zouden mensen kunnen zijn die je kent, zo beeldend is dit geschreven. Vanaf het eerste moment wist Tamara me te boeien en ik vond het werkelijk jammer dat het boek uit was. Dit is gewoon wat je verwacht bij een feelgood, een goed geloofwaardig verhaal waar je je heerlijk in kunt laten wegzinken, de juiste dosis romantiek en personages waar je een band mee krijgt. Ik hou ervan. Dit was dan ook nog eens mijn eerste boek dat ik van Tamara heb gelezen, dus ik ben nu natuurlijk hartstikke benieuwd naar haar andere boeken. Want wat schrijft Tamara heerlijk vlot en goed. Een absolute aanrader voor een ieder die graag een feelgood leest. Ik geef het boek dan ook 4 ½ sterren.

“Als ik de bibliotheek binnenloop ruik ik mijn andere lievelingsgeur meteen. Als die er in een flesje was, ging ik het meteen kopen. Vergeten is de saté, de gebakken kibbeling en de kraam met vers brood, want niets kan tegen die zalige boekengeur op.”