De Tempeljagers 3 - De vloek van de Inca's

Vrijdag, 9 april, 2021

Geschreven door: Michael Reefs
Artikel door: Sonja Hubregtse

Deze reeks zou overigens fantastisch zijn om te verfilmen!

[Recensie] De Tempeljagers (bestaande uit Finn, Noah, Tess, Kim en tante Lara) gaan een levensgevaarlijk en spannend avontuur tegemoet in De vloek van de Inca’s; alweer het derde deel van deze geweldige reeks.

Tijdens een grote liveshow op tv zien de Tempeljagers hoe de bekende archeologe Marlène Dupont een geheimzinnige staf opgraaft in Peru. Tante Lara vreest voor een groot gevaar voor heel de wereld als Marlène ook de verloren schat in de Tempel van Antu weet te vinden. De groep zal snel moeten zijn, want de tijd dringt.

De Tempeljagers is een erg aantrekkelijk boek aangezien het voornamelijk kinderen zijn die dit grote avontuur en de spannende situaties beleven. De belevenissen zijn eigenlijk té avontuurlijk en actief voor kinderen waardoor je deze stoere personages vrijwel meteen bewondert. Als kind voelt het alsof je zelf mee bent met de Tempeljagers. Je waant je bijna in Peru. De schrijver heeft gekozen om de personages goed te verdelen in jongens en meisjes. Daardoor is het boek aantrekkelijk voor alle kinderen.

De Tempeljagers worden in het begin van het boek al duidelijk naar voren gebracht als hoofdpersonen en je leert ze al vroeg in het verhaal kennen. Kinderen zullen zich vast en zeker herkennen in bepaalde karaktereigenschappen van de personages. Dit zorgt er voor dat ze dicht bij de jonge lezer staan. Het is niet erg om soms bang te zijn. De Tempeljagers zijn dat soms ook. Het wil niet zeggen dat je niet dapper bent. Je moet vertrouwen in en op jezelf dat het goed komt. Je mag trots zijn op jezelf. Ook moeten de hoofdpersonages regelmatig flink doorzetten in benarde situaties. Gelukkig zijn daar goede vrienden voor die je willen helpen.

Het verhaal is erg begrijpelijk en vlot geschreven. Het boek bevat korte hoofdstukken en de regelafstand tussen de zinnen is ruimer dan gemiddeld, waardoor het prettig leest. Het is handig dat deze boeken (van de reeks de Tempeljagers) goed afzonderlijk van elkaar te lezen zijn. Hoewel ik iedereen aanraad om alle delen te lezen. Door soms een verwijzing te maken naar een vorig deel, weet de auteur de lezers nieuwsgierig te maken naar de andere delen.

Michael Reefs kan uitstekend beeldend schrijven. Er is een goede balans tussen iets gedetailleerd vertellen of juist oppervlakkig omschrijven. Dat zorgt ervoor dat kinderen aandachtig blijven lezen en dat er ook genoeg ruimte is voor eigen fantasie. Vooral aan het einde van ieder hoofdstuk weet Reefs de kinderen weer te ‘triggeren’ om verder te lezen. Hij rondt een stukje avontuur af zonder alles bekend te maken, maar daardoor word je als jonge lezer erg nieuwsgierig. Dus begin je meteen met het volgende hoofdstuk.

De elementen die naar mijn mening in een kinderboek horen, komen zeker terug in dit boek. Actie, avontuur en ontdekkingsreis. Het magische avontuur onder water waarbij je geen adem hoeft te halen of de belevenissen in het verleden én het heden zijn erg origineel bedacht. Dingen die normaal dus niet mogelijk zijn, zijn in de boeken van Michael Reefs mogelijk zonder dat het absurd is. Het komt erg geloofwaardig over. De doelgroep (tien jaar en ouder) wil vaak ook iets meer spanning. Ook daar is voor gezorgd; er zijn slechteriken die een groot aandeel in het verhaal hebben en ook gaat er iemand dood. Gelukkig niet te heftig omschreven, want het blijft natuurlijk een kinderboek.

Het complete verhaal heeft in mijn ogen iets weg van een escaperoom of een game, maar dan in de buitenlucht in het Andesgebergte. Als lezer ben je min of meer getuige van een reis waar veel uitgezocht moet worden door de Tempeljagers en gezocht moet worden naar oplossingen. Ze krijgen genoeg te verduren en moeten verschillende obstakels uit de weg gaan.

Aan het eind van het boek word je enorm nieuwsgierig…hoewel dit avontuur afgesloten is laat de schrijver duidelijk weten dat de reeks verder gaat. Gelukkig zijn er in het boek nog vele extra’s te vinden voor een boekbespreking en een QR-code voor een audioserie. Deze reeks zou overigens fantastisch zijn om te verfilmen! Een soort ‘Indiana Jones’ film voor kinderen… Dit avontuurlijke boek krijgt in ieder geval vijf sterren van mij!

Marie Boe 2 - Het magische moeras

De Tempeljagers 4 - De speer van Odin

Marie Boe 1 - Het spook van villa Donkerhout