Dizary Boek 2

Zaterdag, 19 december, 2020

Geschreven door: Patrick Berkhof
Artikel door: Johan Klein Haneveld

Verrassend tweede deel in fantasievolle serie

[Recensie] Het is niet makkelijk een boek te recenseren dat deel uitmaakt van een project waar je zelf ook bij betrokken bent, dus zoek je een onbevooroordeelde mening, kijk dan liever wat andere recensenten ervan vinden. Het feit dat ik enthousiast inging op de vraag van de auteur zelf een novelle te schrijven die zich in de wold van Dizary afspeelt moge duidelijk maken dat ik enthousiast ben over het door hem verzonnen universum. Het heeft met name binnen de Nederlandstalige fantasy (voor zover ik die ken) geen gelijke en alleen de Onzichtbare Maalstroom-reeks van Jasper Polane is vergelijkbaar wat de ongebreidelde fantasie en mengeling van invloeden betreft. Het is niet toevallig dat ze beide de boeken van China Mieville en andere beoefenaars van de New Weird hebben gelezen. Waar Polane daarmee de volwassen kant is opgegaan, richt Berkhof zich op een wat jonger publiek.

In dit boek is net als in het eerste zijn verbeelding weer goed op dreef. Dat Berkhof zelf ook uitvinder is (kijk maar eens bij zijn kraam op festivals en beurzen) is ook goed te merken. Nog meer dan in het eerste boek heeft dit deel een ‘steampunk’-sausje. Naast intelligente katten, ballongarnalen en doolhofstraten zijn er vliegende fietsen, mens/hond-hybrides, dolgedraaide uitvinders en een regen van snoep. Er is ook een karakter duidelijk geïnspireerd door Leonardo Da Vinci. Ik was er zelf natuurlijk erg van gecharmeerd dat meerdere concepten uit mijn novelle Acmala ook een plek hadden gekregen in dit verhaal. De invloed van Mieville is met name merkbaar in het effect van een bepaalde straal en wat die oplevert, maar dit keer zag ik ook veel invloeden van de Henson-films (met name Labyrinth) terugkomen. Het plot is goed opgebouwd, met verschillende verhaallijnen die naar een interessante, niet voorspelbare climax toewerken. Hier heeft Berkhof duidelijk aandacht aan besteed. In het eerste boek was de spanning vanaf het begin wat sterker, door het merkteken dat de hoofdpersonen op hun hand kregen met de daarbij horende tijdslimiet. Vanaf het begin stond er veel op het spel. Hier komt het verhaal wat langzamer op gang, en dreigt het kersverse vredesgilde waar de hoofdpersonen deel van zijn zelfs uit elkaar te vallen omdat de mensen voor wie ze werken niet tevreden over ze zijn. Thema’s als samenwerken en leiderschap worden belangrijk – in contrast met de manier waarop de hoge raad leiding geeft aan het uitvindersdistrict Pling Ploing. Leuk dat een fantasyboek dit soort thema’s aansnijdt.

Helaas kan ik niet in alles positief zijn over het boek. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar de schrijfstijl kon mij niet altijd bekoren. De zinsopbouw klopte niet overal en het bleef voor mij afstandelijk (ik kwam bijvoorbeeld ook wat passieve omschrijvingen tegen), waarbij veel werd verteld wat er gebeurde, maar ik het niet met de karakters meebeleefde. De actiescenes waren daardoor niet bijzonder spannend: ze bleven als het ware abstract. Ik zat ook niet bij de karakters op de huid. Mede door het gekozen perspectief (neigend naar een alwetende verteller) kwamen de karakters niet helemaal tot leven voor me. En ik vond ze niet altijd geloofwaardig, zo is er iemand die om de haverklap bij anderen de schouders masseert, en iemand die wel heel vaak aan een oorlel zit. Er waren geen omschrijvingen die me geheel uit het verhaal haalden, zoals dat in het eerste boek nog wel het geval was. Wat dat betreft zie ik wel verbetering bij de auteur. Mijn eindoordeel is echter positief, omdat ik de verbeelding van de auteur, zijn fascinerende en originele verhaalwereld en de opbouw van het plot erg kan waarderen. Als ik de andere recensies op deze pagina bekijk is die ongeremde fantasie ook voor anderen doorslaggevend. Voor wie deze zaken net als ik belangrijk vindt, is dit een aanrader.

Het Weer Magazine

Eerder verschenen op Hebban