Eddie Feber 2 - Nachtloper

Zaterdag, 21 oktober, 2023

Geschreven door: Karin Fossum
Artikel door: Peter van Bavel

Als Meidel Jonsson zijn opa verliest, verliest hij ook zijn verstand

Karin Fossum heeft dan wel een naam die prima uit ons eigen land zou kunnen komen, maar zij is een Noorse auteur. Haar debuut verscheen al in 1974. Ze schreef boeken in vele genres maar het meest bekend werd ze met haar thrillerreeks met in de hoofdrol inspecteur Konrad Sejer. Meerdere boeken zijn verfilmd. Haar boeken verschijnen in 34 talen en dan mag je naast het feit dat zij vele prestigieuze prijzen won, stellen dat zij een uitermate succesvolle auteur is.

Nachtloper is het tweede boek in een nieuwe thrillerserie rond rechercheur Eddie Feber. Het eerste deel Lotgenoten verscheen exact een jaar geleden, in mei van 2022. Wat opvalt is dat het boek dun is voor een thriller. De boeken van Meulenhoff Boekerij zijn veelal de dikste in de boekhandel en deze is slechts 240 pagina’s dun. Nu beoordelen we de kwaliteit en niet de kwantiteit, maar het is toch opvallend.

Andy Warhol
Het verhaal start met een citaat van kunstenaar Andy Warhol: “Heaven and hell are just one breath away”. Andy Warhol maakte kleurrijke kunst. Denk aan zijn werk rondom Marilyn Monroe, Campbell’s soepblikken en de platenhoes van Velvet Underground & Nico, die met de banaan. Zo kleurrijk wordt het in dit verhaal nergens.

Meidel Johnsson is een jongvolwassen kerel die zijn grootvader op een dag dood in bed aantreft. Hij is zonderling en heeft moeite om alleen te blijven in het huis waar hij samen met zijn opa leefde. Hij heeft naast eenzaamheid te kampen met pijn, gebrek aan liefde en de drang om verwoesting aan te richten. Wanneer hij boodschappen gaat doen, ontmoet hij een meisje achter de kassa die veel bij hem losmaakt. Hij probeert meer over haar te weten te komen.

Schrijven Magazine

Rechercheur Eddie Feber is eindelijk eens geen probleemgeval. Hij heeft een groot gezin, zijn vrouw en hij zijn gelukkig, hij is geen overmatig drinker en hij werkt met veel plezier. Zijn huidige zaak trekt veel aandacht. Inwoners van de stad worden in hun huis bedreigd door een gewapende persoon. Ook al is er geschoten, er is geen slachtoffer. Op de plaats van de insluiping vindt Feber een Post-it met een cijfer erop. Eddie probeert de code te kraken zodat hij de dader kan achterhalen.

Karin Fossum laat de meeste gebeurtenissen plaatsvinden in de nachtelijke uren. Het is niet de enige reden dat dit verhaal zo donker is. Geen kleur te bekennen. Alleen op de wangen van de lezer. Alsof je in een boek van Edgar Alan Poe bezig bent. Een donkere, duistere, depressieve, gitzwarte setting voor een thriller van hoog niveau over rouwverwerking, psychische klachten en een stad in spanning.

Mooie woorden en zinnen, die je verleiden ze nogmaals te lezen. Het verhaal achter en naast het verhaal zijn nog mooier dan de case zelf. Al lezend word je steeds slimmer en meer deelgenoot van wat er zich afspeelt. Heel sporadisch is er ruimte voor humor, zoals hier in een dialoog tussen Eddie en zijn vrouw:

“‘Op het bureau zeggen sommigen dat ik op Rami Malek lijk’.
‘Wie zegt dat?’, vroeg ze.
‘Margot van Hanno’.
‘Margot is niet sommigen’, wierp ze tegen.
Hij lachte zijn grote voortanden bloot, waardoor hij nog meer op Rami Malek leek.”

Buitengewoon grappig dat de auteur (verteller) hiermee partij kiest in dit gesprek. Bij een verfilming van deze boeken is de hoofdrolspeler bij deze al gecast.

Met Nachtloper presenteert Karin Fossum een meesterlijk boek. Geen klassieke thriller maar een duister sfeerbeeld dat onder de huid van de lezer kruipt. Verscheidene thema’s passeren de revue. Na afloop kun je maar een conclusie trekken: aandacht en liefde; daar draait het in het leven om. Een aanrader die gemakkelijk in de vakantiekoffer past.

Eerder verschenen op Boeken-cast

Eddie Feber 1 - Lotgenoten

Konrad Sejer 1 - De verduistering