Huisgenoten 5 - Eén huis, vijf verhuizingen

Woensdag, 18 augustus, 2021

Geschreven door: Emma Zomer
Artikel door: Jeannie Bertens

Een heerlijk deel overigens om te lezen

[Recensie] Met dit laatste deel uit de Huisgenoten-serie nemen we afscheid van de belevenissen van Janne, Eva, Lydia, Charlot en Esmée. De vijf meiden hebben jarenlang lief en leed gedeeld in het studentenhuis waar ze als piepjonge studenten ingetrokken zijn. Nu ze allemaal een relatie hebben, staan ze op het punt om uit te vliegen, elk een andere kant op. Toch hebben ze daar gemengde gevoelens over, ze verlaten immers een warm nest en de toekomst is nog ongewis.

Esmée en Léa zijn weer bij elkaar. Léa neemt haar vriendin mee naar Frankrijk naar de mooie woonboerderij die ooit van haar zal zijn. Daar worden de beide vrouwen hartelijk ontvangen door de oma van Léa. Esmée beleeft er een heerlijke vakantieweek met haar grote liefde en ziet ineens een mogelijke toekomst in Frankrijk voor haar weggelegd, maar hoe staat Léa hier tegenover?

Charlot wordt tante! Haar zusje Liz krijgt een baby en Charlot is helemaal ontroerd na de geboorte van haar nichtje. Ook Tom, haar vriend, pinkt een traantje weg. Hun relatie ontwikkelt zich goed, Charlot is smoorverliefd maar wil tegelijkertijd ook geen al te grote veranderingen in haar leven. Zij en Tom maken dus nog geen grootse plannen.

Lydia doet dat wel! Hoewel ze heel erg gelukkig is met Michiel, wil ze nog niet bij hem intrekken, ze heeft een eigen ruimte nodig en denkt die te vinden in een schitterende loft in de binnenstad. Ze kan het zich financieel veroorloven maar vindt het erg moeilijk om dit met Michiel te bespreken. Hoe zal hij reageren?

Janne is bezig met haar eerste wedstrijd ooit in het kickboksen. De schrik slaat haar om het hart wanneer ze hoort dat haar partij meteen al tegen de Nederlandse kampioen is. Daar kan ze nooit tegenop, ze trekt zich liever terug. Maar daar neemt Bram de beul, haar trainer, geen genoegen mee. Hij meent dat ze kansen heeft om te winnen. Ook Jacob vindt dat ze haar kansen moet pakken. Intussen maakt Janne zich ook zorgen over haar toekomst. Met het inkomen van een verpleegkundige kom je niet ver op de huizenmarkt. Jacob heeft samen met zoon Thijs weliswaar een klein huisje, maar ze twijfelt of die zitten te wachten op een vrouw erbij. Die twee hebben echt een mannenhuishouden.

Ook Eva is nog niet zo zeker van de toekomst. De eeuwige studente rondt haar laatste tentamens af, ze heeft via de vader van Tobias een goede baan gekregen en bereidt zich voor op een ander leven, het liefst met Tobias. Die heeft ook de nodige veranderingen doorgemaakt. Hij heeft zich bij de Kamer van Koophandel ingeschreven als zelfstandige klokkenreparateur en begint bovendien met een studie die beter bij hem past. Ze wonen nu allebei nog in een studentenhuis maar daar kunnen ze toch niet eeuwig blijven wonen? Tijdens een spontaan feestje in het huis van de meiden worden ze op een schitterend idee gebracht. Dolgelukkig gaan ze onderzoeken of dit de kans is die ze nodig hebben! Zo hebben alle meiden dus hun besognes en lijkt het erop dat de een na de ander vertrekt. Het einde van een mooie vriendschap?

Het laatste deel rondt de serie echt af. Een heerlijk deel overigens om te lezen, voor mij het beste van de serie omdat je de meiden intussen al echt goed kent. De diepgang komt in het verhaal. Het lijkt me zomaar ook een serie die prima als uitgangspunt voor een film of zelfs een tv-serie kan dienen, het zou me zeker niet verbazen. Kortom een heel geslaagd experiment van Zomer & Keuning met vijf auteurs die elk een van de vrouwelijke personages voor hun rekening nemen. Hun bijdragen lopen naadloos in elkaar over, chapeau daarvoor. Ik hoop dat het experiment zich voortzet, misschien door elk van de auteurs een vervolg te laten schrijven op de eerste serie, waardoor we weten hoe het verder gaat met Janne, Eva, Lydia, Charlot en Esmée. De tijd zal het leren. Voor nu vier mooie sterren voor Eén huis, vijf verhuizingen en uiteindelijk ook voor de hele Huisgenoten-serie.

Huisgenoten 4 - Eén huis, vijf liefdes

Huisgenoten 3 - Eén huis, vijf gedachten

Huisgenoten 2 - Eén huis, vijf dates